Anna-Maija Raittila (1928 – 2012)
kirjoitti vuonna 1988 julkaistun runoteoksen nimeltä
Lehtimajanjuhla. Ajattelin, että luenpahan jotakin tältä
kuululta virsirunoilijalta, mutta olisin varmaan voinut valita
luettavani paremminkin. Raittilan lehtimaja vain vähän kahahti, kun
minä sen lukaisin eikä jälkeenpäin silmäillessäkään tekstistä
mitään erityisempää kosketuskohtaa löytynyt.
Raittila kirjoittaa hengellisistä
lähtökohdistaan käsin ja ne lähtökohdat ovat minulle niin
syvällä, etten pääse juuriin kiinni ja latvuksetkin vain
heilahtelevat tuulessa kevyesti. Ymmärrän, että alun
Lehtimajanjuhla-niminen kuuden runon runosarja kertoo
Luojasta. Aluksi on erämaavaellusta ja Pilvipatsasta
ja neljännestä runosta lähtien siirrytään käsittelemään
Vapahtajaa eli Christus Praesens. Ja siinä viidennessä
runossa puhutaan kauniisti keveitten kavioitten kosketuksesta
luotujesi kamaraan minussa ja
kuudennessa puhutaan nätisti harmaasta Pilvestä
ja kajastavasta Hämärästä ja
Läsnäolon valosta.
Hieno homma. Keviät kaviot.
Muissa
osioissa puhutaan siihen malliin, että välillä en saa selvää
onko runojen minällä läheinen suhde Jeesukseen vai onko sittenkin
kyse ihan arkitodellisuuden ihmisestä, jota runominä tarkkailee.
Ymmärtääkseni aika usein puheena on arkitodellisuus ja
tavanomainen parisuhde. Tai siinä mielessä ei ihan tavanomainen,
että keskinäinen kunnioitus vaikuttaa hieman ylimitoitetulta ja ei
siten oikein onnistu koskettamaan minua edes keveillä kavioilla.
Jossain
vaiheessa runoissa matkataan maailmalle ja niitten runojen sävy
osoittautuu jokseenkin tavalliseksi sarjaksi uskovan suomalaisen
henkilön tallentamia havaintoja. Merkillistä tai ei, eniten
huomiotani herätti kuvaus matkalta, jossa runojen kertoja tutustuu
iranilaisiin maahanpyrkijöihin. Katkelma runon Suolakurkku
lopusta:
Lapsi
taputtaa käsiään, heitä on vaunussa
kolmekymmentä,
yhdessä he kävelivät vuorten yli,
yhdessä
pääsivät lentokoneeseen, yksi nainen, yksi
lapsi,
kaksikymmentäkahdeksan miestä. Kurotan
kättäni
junanikkunasta Trelleborgin asemalla...
Tiukkatakkinen
naispoliisi vetää heitä perässään
kohti
tullipaviljonkia. He kääntyvät katsomaan
taakseen,
eivät hymyile enää. Mutta vilkuttavat,
vilkuttavat.
Niin
sitä on maahanmuuttoa ollut aina olemassa. Ei ole sitäkään viime
aikoina keksitty. (Kokoelman runot eivät muuten ole yleensä noin
proosarunomaisia.)
Melkoinen
pettymys tämä kirjanen oli minulle. Joissakin luontorunoissa oli
nättejä ilmaisuja, mutta ne eivät kantaneet kovin pitkälle.
Kirjassa
on 63 sivua. Lueksin sitä pari päivää.
En muista olenko lukenut Raittilan runoja. Pitäisi kokeilla joskus, miten ne minuun kolahtaisivat.
VastaaPoistaKannattaa varmaan kokeilla jotain laajempaa valikoimaa, sellaista mistä löytää taattuja hittejä.
PoistaMinulle Raittila on virsirunoilija niin hyvässä kuin pahassa: hän on tehnyt hienoja virsisanoituksia ja toisaalta nitistänyt vanhojen virsien vuosisataisen patinan uudistamalla niiden sanamuotoa. Raittila oli merkittävä vaikuttaja kirkon piirissä ja hän toi uudenlaista spiritualiteettia kirkkoon. Oli sääli, ettei meidän mediamme muistanut häntä millään tavalla hänen kuollessaan.
VastaaPoistaRaittilan panos virsirunoilijana on kyllä tunnettua varsinkin niitten parissa, jotka niitä virsiä veisaavat. Ehkä hän oli niitä tienraivaajia uudenlaisille virsiteksteille joskus 1960-1980-luvuilla?
PoistaTästä uudenlaisesta spriritualiteetista eli vissiin siitä Taizé-yhteisöstä ja varsinkaan heidän mantralausuistaan en välttämättä ole niin viehättynyt. Toisaalta voi johtua siitä, että oikeastaan tunnen itse Taizéta aika vähän. Kyllä minä niitäkin lauluja kirkossa muitten mukana laulan, ovat aika helppoja oppia. Eivät välttämättä ole olleet niin simppeleitä suomennettavia tiiviydestään johtuen.
Tuo "mantralaulu" on hyvä - sitähän ne Taizé-laulut yleensä ovat. Ne puhuttelevat ehkä enemmän tunnekerrosta kuin älyä.
VastaaPoista