Selma Anttila (1867 – 1942)
työskenteli sosiaalisten olojen kohentamisen, opetuksen ja
kulttuurin saralla jo autonomian ajan Suomessa. Vuonna 1904
julkaistiin hänen sensuurin hyväksymä
esikoisnovellikokoelmansa Kuvia työväen kaupungista. Olen
iloinen, että se etsiytyi luettavakseni Kuopion pääkirjaston
varaston antoisasta sylistä.
Kuvia työväen kaupungista sisältää
kuusi novellia, jotka sijoittuvat nimeämättömään kaupunkiin.
Kirjan kansilehdelle sijoitetun kansikuvan ja varsinkin ensimmäisen
ja toisen novellin kuvausten perusteella kaupunki on Tampere.
Yhteisesti novellien maailmasta voisi
sanoa, että Anttila ihmettelee niissä yhteiskunnan
kahtiajakautuneisuutta, jyrkkiä sosiaalisia eroja todella köyhän,
nälkäänäkevän väestön ja varakkaan luokan välillä. Niinpä
Anttilan novellit tuovat mieleen muita taideteoksia, joissa kuvataan
aikaa ennen Venäjän vallankumouksia. Mieleeni nousivat ainakin
Arvid Järnefeltin romaani Maaemon lapsia (1905) ja
Sergei Eisensteinin mykkäelokuva Lakko (1925).
Anttila ei missään kohti esitä sosialistisia ajatuksia eikä edes
sympatioita siihen suuntaan. Hänen näkökulmansa on yhteiskuntaa
rakentava, ei hajoittava. Hän kykenee tuntemaan myötätuntoa
vähäosaisten lisäksi myös niitä kohtaan, joitten elämä muitten
silmissä vaikuttaa turvatulta. Köyhä työväki näyttäytyy näissä
novelleissa arkana, nääntyvänä, jonkinlaista aave-elämää
viettävänä väkenä, ei niinkään uhkana vaan alistettujen ja
näköalattomien yksilöitten joukkona.
Muutama
sana jokaisesta novellista erikseen:
Virran
pyörteessä. Liina ja
Anni ovat ystävyksiä, asuvat samassa asunnossa ja tekevät
pienipalkkaista työtä kumpikin. Voimakkaampitahtoinen Anni ei ole
niin vain miesten vietävissä, mitä taas ei voi sanoa Liinasta.
Työväen puolesta puhuva maalari Paavo kosii Liinaa pitemmittä
kuletteluitta ja kaikki voisi lähteä sujumaan, ellei Paavo nousisi
niin vahvasti työnantajansa riistäjän kättä vastaan. Kuviot
mutkistuvat entisestään, kun Liinan kylkeen purjehtii vanha tuttava
Aku. Rakkausaihelma vaikuttaa aluksi jopa sivuteemalta, mutta se
kehittyy kuitenkin hallitsevaksi ja syrjäyttää minusta
mielenkiintoisemman yhteiskunnallisen kuvailun. Kurjuuskin saa silti
osansa, voin vakuuttaa.
Peliä.
Kuvaus ylemmän luokan kabineteista, jossa prokuraoikeuksien turvin
harjoitetaan uhkapeliä työnantajan rahoilla. Ei se helppoa ole
herroillakaan, kun pitää osata maalata niin että pelikaveritkin
siihen uskoo ja sitten vielä elää sen kanssa.
Harmaa
nainen. Erikoinen, kaksi
sisäkkäistä henkilökuvaa käsittävä novelli, jossa aiheena on
lapsettomuus. Lapsettomuusaihetta käsittelee myös kaksi muuta
kokoelman novelleista. Tässä kohtalo yhdistää kaksi naista,
rikkaan ja köyhän, jotka kumpikin omalla tavallaan etsivät lohtua
elämäänsä, josta puuttuu äitiyden kokemus. Köyhää naista
kutsutaan nimellä Sero,
joka kuulostaa venäjän kielen harmaata tarkoittavan
sanan neutrimuodolta.
Niinkuin
unta. Nuori tyttönen
pelkää koskipetoa ja
unelmoi teatterista ja laulusta. Nälkä vain on aina vieraana.
Pommitus.
Pikkupojat saavat hernekeittoa siistissä työläisasunnossa.
Hampuusimainen elämäntapa joutuu koetukselle kohdatessaan korkeat
moraaliset arvot – niin ja poliisin.
Vanha
tarina. Nainen muistelee
elämäänsä minämuotoisessa kertomuksessa, jossa vertaa itseään
nuorna poimittuun ruusuun, joka on lakastunut elon pakkasissa.
Kirjassa
on 122 sivua. Luin sen parissa päivässä.
Hei!
VastaaPoistaKiitos hyvästä yhteenvedosta, oli ilo lukea! Isoäitini Selma Anttilan 1. julkaisu v. 1904. Yhteensä 19 kirjaa, 2 näytelmää esitetty Suomen Kansallisteatterissa, toinen näistä filmattukin (Vaihdokas) ja saatu Bergbom-palkinto, 2 Valtion kirjallisuuspalkintoa. Kirjoitan parhaillaan hänestä kirjaa. Hämmästyttävän aktiivinen toimija, perusti mm. Suomen Rauhanliiton, Tampereen lastenseimen, T. Näyttämöyhdistyksen ja T. Valkonauhan, kuului Helsingissä Kirjailijaliittoon ja Näytelmäkirjailijain liittoon, ja Eino Leino, L. Onerva ja Leevi Madetoja kävivät illallisilla...Melkoinen rouva! Sari Anttila, pojantytär
Monet kiitokset kommentista!
PoistaOnnea kirjan tekoon! Todella toimelias ihminen on Selma Anttila ollut. Hän ansaitseekin tulla esiin nostetuksi. Minun mieltäni lämmitti se, ettei hän kirjailijana näissä novelleissaan esiinny tuomitsevasti yhteiskunnallista eriarvoisuutta kuvatessaan vaan selvästikin koettaa kertomuksillaan herätellä väestöä kantamaan huolta heikommista.