Erno Paasilinna (1935 – 2000)
kirjoitti vuonna 1970 julkaistun, satiirisia kirjoituksia sisältävän
kokoelman nimeltä Alamaisen kyyneleet. Luin sen. Lukiessani
huomasin, että olinpa taas aikamoisen kirjan valinnut luettavakseni.
Vain 171 sivua ja silti yksi teksteistä uuvutti minun hermoenergiani
niin että hyvä kun jaksoin sen jälkeen kirjan loppuun. Erno
Paasilinnalle myönnettiin vuonna 1984 Finlandia-palkinto. Tämän
teoksen luettuani ymmärrän miksi, olkoonkin, että palkinto
annettiin hänelle toisen kirjan perusteella.
Kirjaston varastosta minulle haettu
Alamaisen kyyneleet on kirja, jolla on valkeat ulkokannet,
kirjan avatessa paljastuvat mustat sisäkannet ja mustat kansilehdet.
Kansipaperia ei kirjaston kappaleessa ole. Vaikutelma on pelkistetty,
melkeinpä tyly.
Teos jakautuu kolmeen osioon. Ennen
niitä on yhdistelty katkelma kirjan viimeisestä tekstistä, joka on
kolmen osion ulkopuolella ja on nimeltään Lausui alustaja, joka
korosti. Alusta löytyvä tekstikatkelma virittää lukijaa
kirjan ajatuskapinaan, se hyökkää röyhkeästi mieltäkääntävillä
väitteillään lukijan rinnuksille ja ravistelee.
Ensimmäinen osio osoittautuu hieman
hidasliikkeiseksi. Kirjailija puhuu laajoin kaarin jostakin, joka jää
tarkemmin nimeämättä. Vasta seuraavissa osioissa ilmenee, että
kyse on yhteiskunnasta, sen kritiikistä ja toisaalta yhteiskunnassa
elämisen välttämättömyydestä. Ensimmäinen teksti on novelli,
kertomus sodasta, joka ei ole mikään todellinen sota, mutta jonka
tapahtumissa on viitteitä toisen maailmansodan aikaiseen
sodankäyntiin. Novelli Joukkojemme eteneminen kertoo
hajanaisen joukko-osaston perääntymisestä, ehkä peräti
pakomatkasta. Tunnelma on kafkamainen, mikä pätee muutenkin kirjan
alkupuolen tunnelmiin, kansia myöten. Ilmeisesti Paasilinna on
myöhemmin laajentanut novellinsa romaaniksi nimeltä Kadonnut
armeija, eikä ole pitkä aika kun muistelin aiheesta vuonna 1981
tehtyä samannimistä tv-elokuvaa, jonka näin aikoinansa. Tuolloin
ihmettelin, mistä elokuvassa oikein mahtoi olla kysymys ja tämän
lyhyen novellin luettuani se jonkin verran aukeni, mutta ei silti
erityisemmin jaksanut innostaa.
Toisen osion ensimmäinen novelli
jatkaa ensimmäisen osion laajoja linjoja ja täsmentymätöntä
kriittisyyttä, mutta toinen novelli, Ihana hunajan pisara,
aloittaa toisenlaisen menon ja meiningin. Räävitön kertomus
nelikymppisen kirjailijan apurahan saannista kirvoitti jo melkoiset
naurunremakat. Tahti jatkuu tekstissä nimeltä Julkaisematon
kirjallisuus, jossa kustannusvirkailijat lukevat satoja
käsikirjoituksia vuodessa, eivätkä jaksa enää kiinnostua
oikeaoppisesta, julkaistavasta kirjallisuudesta.
Kolmannen osion aloittaa kirjan huikein
teksti – ainakin minulle. Viimeisten aikojen radikaalille ei
ole kertomus vaan se palaa alun laaja-alaisesti aihettaan kuvailevaan
tyyliin sillä erotuksella, että kritiikin kohde on nyt selkeästi
tunnistettavissa. Ja se kohde on yhteiskunta – tarkemmin määriteltynä
kontrolliyhteiskunta. Yhteiskunta toimii, kun vapaa ajattelu
estetään, kun radikaalit yksilöt alistetaan häkkilinnuiksi, joita
ruokitaan pullanmuruilla. Paasilinna antaa piiskaa ihmisille, jotka
eivät ole valmiita muuttamaan ajatteluaan vaan löhöävät
helppoudessaan itseään viihdyttäen. Kirjojen lukijoista hän
kirjoittaa näin:
He rakastavat kirjallisuutta sillä
miellyttävällä tavalla että se pitää heidät sellaisina kuin he
ovat. He ottavat yöpöydältä keltaisen romaanin ja jännittävät
sankarittaren mukana viimeiselle sivulle asti, hyvin tietäen että
koko tarina on täyttä valhetta, mutta he eivät ota uskoakseen
kymmenettäosaakaan tämän maailman tosiasioista, vaikka ne
kannettaisiin suoraan heidän eteensä.
Tässä vain kahdentoista sivun
tekstissä on niin paljon asiaa, että pitää varmaan yrittää
kirjoittaa ylös niitä, niin voin tarkemmin pohtia, mistä olen ihan
perimmiltään samaa mieltä ja mihin voin käydä junkaamaan
vastaan.
Onneksi loput tekstit sisältävät
keveämpää materiaalia, novelli nimeltä Punainen tuuli on
peräti utopia, jossa punainen tuuli puhaltaa ihmisten läpi tehden
heistä pyyteettömiä ja reiluja toisiaan kohtaan. Kolmannen osion
jälkeen sijoitettu teksti Lausui alustaja, joka korosti palaa
pelkistettyyn, tehoristiriitaiseen tunnelmaan. Sekin teksti vaatii
tarkempaa lukemista ja pitempää sulattelua kuin mihin minulla juuri
nyt rahkeet riittävät.
Kirjassa on 171 sivua ja luin sen noin
kolmessa päivässä. Jospa se lukeminen alkaisi taas sujua, kun on
hiihtokisatkin saatu katseltua. Kirjoja ainakin riittää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti