Rooman
valtakunnan pääkaupungissa runoutta rustannut Gaius Valerius
Catullus (n. 87 – 57 eaa.) on ilmeisesti tullut aika monille
tutuksi. Sen verran samansävyistä tekstiä olen ollut lukevinani
esim. netistä, että Catulluksen fanittajia nähtävästi löytyy.
Luin Jukka Kemppisen laatiman suomennosvalikoiman Catulluksen
tuotannosta. Kirja ilmestyi vuonna 1990 nimellä Kaikki runous.
Itselleni Catullus oli jäänyt tuntemattomaksi, mutta nytpähän
tiedän mistä tämmöinen, sanoisinko ”rävellysrunous” juontaa
juurensa. Ennen kuin joudun uudelleen vetäisemään henkeä, on
lisättävä, että Catulluksen runojen joukosta löytyy syvästi
tuntevaa ja herkkääkin, vaikka silmille roiskahtava rivo panettelu
on se mikä herättää minun huomioni ensilukemalta, niin ihmisrakas
kuin olenkin.
Kemppisen
valikoima ei sisällä kaikkia Catulluksen kirjoittamia runoja. Eipä
tietenkään. Tuskinpa keltään antiikin kirjoittajalta on voinut
säilyäkään koko tuotanto näihin koronaisiin aikoihin. Lisäksi
on Kemppinen kertomansa mukaan jättänyt pois toistoa ja joitakin
pisempiä runoja, joista on pari näytettä mukana tosin. Uskon
Kemppisen valinneen ne kiinnostavimmat. Ensimmäinen pitkä runo
kertoo myyttisestä kreikkalaismiehestä (Attis), joka ilmeisen
puutteellisella harkinnalla päättää kuohita itsensä. Myöhemmin
hän katuu asiaa ja menettänee järkensä, koskapa katoaa metsiin.
Toinen vielä pisempi runo kertoo jostain pariskunnasta helleenien
mytologiassa (argonautti Peleus ja merenneito Thetis). Runon
homeerisen tehokkaasti ilmaistu (ss. 79 – 94) sanoma kiteytyy
siihen, että ennen jumalat saattoivat vierailla maan päällä
ihmisten pidoissa, mutta kun ihmiskunta kieroutui eli kun veli
surmasi veljensä ja oikea ja väärä sekoittuivat synnin
hulluudeksi, jumalat päättivät pysytellä poissa ihmisten
iloista eivätkä kärsi paljasta valoa.
Tärkeimmän
osuuden muodostanevat kumminkin kaikkien lukijain mielestä kuvaukset
roomalaisten varsin vapaasta irstailusta. Catulluksen runoissa
roomalaiset hässivät paljon eikä monikaan muoto tässä
harrasteessa vaikuta heille vieraalta. Homosuhteiden kuvauksissa
kuultaa jonkinmoinen väheksyntä tätä seksuaalisuuden ilmenemää
kohtaan, tosin kuvauksia on sen verran paljon, että mistään
vähäisestä ilmiöstä ei liene ollut kyse.
Toisinaan
Catullus kirjoittaa Lesbia-nimisestä naisesta, jonka kanssa hänellä
on suhde. Näitten runojen tyyli vaihtelee erittäin uskottavalla
tavalla hellästä, palvovasta rakkaudesta piikittelevään ivaan,
pettymykseen ja riuduttavaan kaipaukseen. Lemmen kohdetta ei kuvata
pyhänä rakastettuna vaan kyse on selkeästi seksisuhteesta.
Ennen
kaikkea Catullusta voi kuvailla teräväkieliseksi. Hän käyttää
säkeitään koston välineenä ja sivaltelee runoilla niitä, joihin
on pettynyt. Myös huonot runoilijat saavat osansa. Ylistysrunoutta
ei juuri ilmene. Itseäänkin Catullus nimittää kaikkein
huonoimmaksi roomalaiseksi runoilijaksi. Tämän voi tosin käsittää
myös käänteisenä heittona. Ehkä tällainen kepeä heittely onkin
juuri se, mikä Catulluksessa on vedonnut lukijoihin vuostuhanten
jälkeenkin. Hän kirjoittaa samoin kuin kuppilan nurkassa olisi
voinut kuulla jonkun heittävän läppää esikoronaisina aikoina.
Syljen roiske tuo muassaan maukkaita tölväisyjä, joita ehkä
sitten kansanedustajana saa pyydellä anteeksi jälkikäteen, mutta
jotka sillä hetkellä vain naurattavat pureutuessaan lävitse yhtä
hyvin käsittelyssä olevan kohteen kuin kuulijankin moraalisen
julkisivun. Catullus on kuin muinaisaikain hovinarri, jonka
hullunkurisille jutuille kuningas nauraa, kunnes narrin röyhkeys
ylittää kuninkaan sietokyvyn ja narri päätyy hirteen. Catullus
eli kolmekymppiseksi.
Kirjassa
on 126 sivua. Eilen illalla aloitin ja tänä aamuna lukaisin
loppuun.
Hyvä kirjailijaesittely Catulluksesta. Itse muistan lukeneeni häntä joskus lukioikäisenä. Tartuin kirjaan odottaen herkkää rakkausrunoutta, mutta se olikin sitten jotain aika lailla muuta, vaikka rakkausrunojakin kirjassa oli.
VastaaPoistaSaarikosken ja Oksalan suomentamina Catulluksen runoissa on vissiin enemmän muunkinlaisia sävyjä kuin näissä.
Poista