Englantilainen
Thomas More (1478 – 1535) kirjoitti latinan kielellä vuonna 1516
julkaistun teoksen De optimo statu reipublicae deque nova insula
Utopia. Luin Marja Itkonen-Kailan vuonna 1518 ilmestyneen
laitoksen pohjalta laatiman, vuonna 1971 valmistuneen suomennoksen
nimeltä Utopia. Alusta löytyy suomentajan johdanto Thomas
More ja hänen Utopiansa,
lopussa on nimien ja termien selityksiä viitteiden perusteella
järjesteltyinä. On niin pitkä aika siitä, kun luin johdannon,
että en muista sen kaikkia hyviä havaintoja, mutta viitteiden
selitysten avulla käy ilmeiseksi, että kirjan tarkoitus on paitsi
toimia jonkinlaisena yhteiskunnallisten uudistusten
suunnannäyttäjänä, ehkä ennen kaikkea osoittaa aikalaisille,
mikä keskiajan loppuhaminoissa on auttamattomasti pielessä. Jos
kirja ei aloita, niin selvästi se ennakoi renessanssia: vanhojen
rakenteitten, kuten yksinvaltiuden ja katolisen kirkon mahtiaseman
murenemista.
Kirja
on minusta satiirinen, se esittää asiat uhanpäiten kiusallisena
peilauksena Euroopan tilaan 1500-luvun alussa. Jos ei joku tätä
muuten ymmärrä, niin näin voi päätellä alussa olevasta
johdattelevasta kertomuksesta, jonka muka esittää merimies
Hythlodaeus (nimi
voitaisiin kai suomentaa vaikka ”hupattajaksi”). Aluksi hän
kuvailee, miten Englannissa on asiat monin perin viturallaan ja
sitten alkaa kuvailla vierailuaan Utopian saarivaltiossa. Utopia
tarkoittaa paikkaa jota ei ole. Samanlaisia kreikankielisiä heittoja
on pitkin kirjaa ja siitä huolimatta Utopian sijaintia on kuulemma
yritetty selvittää.
Ei
siis ihme, että minäkin aloin miettiä voitaisiinko kirjassa
tarkoittaa jotain Kiinan rannikon saarta, vaikka Hainania tai
Taiwania. Kiinaan viittaisi sodankäyntiä kuvaava jakso, jossa
Hythlodaeus kertoo utopialaisten pyrkivän voittamaan sodan ilman
taisteluita, kuten jo Sun Tzu (n.
400-200 eaa.) opetti. Utopialaiset käyttävät taitavasti
vastapuolen lahjontaa ja heidän riviensä hajoittamista
propagandalla, mitkä Sun Tzu mainitsee. Jotkut kohdat utopialaisten
uskonnosta tuovat mieleen taolaisuuden ajatukset.
Kirjoittajan
tarkoitus on osoittaa aukkopaikkoja oman aikansa yhteiskuntien ja
uskontojen suojauksessa. Kirjan lopussa More arvelee monien etsivän
hänen tekstistään heikkoja kohtia, joihin tarttua. Tottahan
minäkin välillä ihmettelin Utopian kuvauksen logiikan pitävyyttä,
kunnes taas muistin, että kyse lienee etupäässä omien olojen
arviosta, jossa Utopia toimii kiusallisena peilinä.
Luultavasti
Utopiaa on käytetty kuitenkin myös ihanneyhteiskuntain
malliesimerkkinä. Siihen viittaa saaren 6-tuntinen työpäivä ja
se, että yksityistä omistusoikeutta tai rahaa Utopiassa ei ole.
Yhteiskunta perustuu vaatimattomaan työntekoon, tosin Hythlodaeus on
kuvauksessaan välillä yksinkertaistanut asioita hieman liikaakin –
ehkä siinäkin Morella on ollut tarkoituksena huvitella lukijan
kustannuksella. Laitan tähän pienen lainauksen:
Heillä
ei ole viini- eikä oluttupia, ei ilotaloja, ei minkäänlaista
mahdollisuutta turmiollisiin harrastuksiin, ei piilopaikkoja eikä
hämäräperäisiä kohtauspaikkoja; kun he ovat aina toisten
näkyvissä, heidän on pakko työskennellä totuttuun tapaan tai
viettää vapaa-aikaansa oikealla tavalla.
Oman
yhteiskuntansa pohjimmaisena vitsauksena Hythlodaeus näkee ylpeyden,
joka riemuitsee muitten surkeudesta ja estää immeistä astumasta
hyveen tielle.
Kirjassa
on 181 numeroitua sivua. Luin sitä melko pitkään, sanotaanko 1,5
kk.
Luin Utopian joskus nuorena. Muistelen, että kullan arvon alentamiseksi siinä ehdotettiin, että alusastiat tehtäisiin kullasta (ellei tuo sitten ole jostakin toisesta kirjasta).
VastaaPoistaSyömiseen ja juomiseen käytetään savi- ja lasiastioita. Koska kulta ei ole erityisen soveliasta näihin tarkoituksiin, kullasta tehdään yöastioita ja muita halpa-arvoisia astioita. Pääasiassa kulta halutaan varata ulkomaankauppaan, josta se alunperin on peräisinkin.
PoistaMinä muistelen joskus kuunnelleeni näistä asioista kuunnelmasta, mutta todella vähän siitä jäi mieleen.
Tuo kullan arvonalennus löytyy Voltairen Candiden Eldoradosta.
PoistaKuten edellä kuvailen, myös Utopiassa on tämänsuuntainen tarkoitus, jossa sitten kulta kelpuutetaan yöastioitten materiaaliksi. Osittain rautaa heikompien ominaisuuksiensa vuoksi, mutta myös koska halutaan opastaa kansaa oppimasta arvostamaan kultaa.
PoistaLuetin Utopiaa koulussa lukiolaisille, jotka yleensä pitivät siitä kovastikin. Kirjallisuuden utopiat ja dystopiat ovat kyllä jännittäviä ja ne eivät tuppaa kirjallisuutena vanhenemaan, vaikka Morella oli välillä sellaista jaarittelua, ettei se paljon nykylukijaa koskettanut. Jos teoksen luki kriittisenä laitoksena, pääsi hieman syvemmälle kirjan aikalaisproblematiikkaan.
VastaaPoistaIso kysymys on, kasvattaako hyvä ja oikeudenmukainen ympäristö hyviä ihmisiä. Itseäni tämä kysymyksenasettelu on kiinnostanut erityisesti arkkitehtuurin yhteydessä.
Onhan tässäkin kirjassa lopussa selitelty mihin More ainakin luultavasti viittaa. Juuri tuon enempää selityksiä en olisi jaksanut käydä lukemaan.
PoistaMoren kertomus sisältää aikamoisia kompastuskohtia nimenomaan sen suhteen, kykenisivätkö ihmiset elämään noin kiltisti keskenään. Voisin kuvitella, että ihan pienistäkin asioista saattaisi syntyä pitkäaikaisia kaunoja, jotka aina silloin tällöin purkautuisivat riitoina.
Utopiassa kansalaisten käytöstä ohjaa usko siihen, että kuoleman jälkeen on luvassa palkinto hyvästä elämästä. Tämänkin voi tietysti nähdä sarkasmina kristinuskon opetusta kohtaan. Myös se, että ihmiset lähestyvät tämän johdosta toiveikkaina kuolemaansa, vaikuttaa minusta oikeastaan kysymykseltä: miksei meillä suhtauduta asiaan niin, kun kerran ruumiin ylösnousemus on kristinuskon kulmakiviä? Utopiassahan iloisena ja toiveikkaana kuolleitten ruumis poltetaan, mutta kuolemaansa pelokkaasti ja vastentahtoisesti suhtautuneitten ruumis haudataan. Polttaminen tuo minulle mieleen "ylösnousemusruumiin", josta Paavali taitaa mainita.
Eihän noiden utopioiden ihmiskuva ole kovin todenmukainen. Ne edustavat näkemystä, että ihminen on luonnostaan hyvä, mikä on käsittääkseni kovin harhainen näkemys.
VastaaPoistaTuohon tuhkaamisen ongelmaan jouduin hiljan tutustumaan, kun sukulaismies kuoli ja omaiset alkoivat miettiä, tahtoiko vainaja tuhkausta vai ei. Ruumiin ylösnousemukseen uskovat voittivat tämän pohdinnan ja serkkumies laskettiin ruumiina haudan lepoon.