Powered By Blogger

sunnuntai 5. heinäkuuta 2020

Kersti Bergroth: Jääkärit & Kirje taivaaseen

Kersti Bergroth (1886 – 1975) tunnetaan varsinkin näytelmäkirjailijana ja elokuvien käsikirjoittajana. Bergrothin teksteistä on tehtykin useampia elokuvia kuten vaikkapa filmatisoinnit (1940, 1956 ja 1975) karjalaisnäytelmästä Anu ja Mikko (1932) tai Valentin Vaalan ohjaama, kahdella Jussilla palkittu Dynamiittityttö (1944), jossa Bergroth käytti käsikirjoittajana nimimerkkiä Tet. Hänen tekstejään en ollut aiemmin lukenut muuten kuin kirjasta Rakas kaupunki (1951), jossa karjalaistaiteilijat Lempi Jääskeläinen, Viljo Kojo ja Kersti Bergroth muistelevat menetettyä Viipuria.

Vuoden 1933 näytelmä Jääkärit on syntynyt Bergrothin ja jääkäriupseerina Saksassa palvelleen, sittemmin Suomen Armeijassa kenraaliluutnantiksi kohonneen Leonard Grandellin yhteistyönä. Grandell on tuonut toden tuntua näytelmässä kuvattujen jääkäreitten vaiheisiin. Näytelmä rakentuu kolmesta näytöksestä muodostaen alaotsikon mukaan Kolme kuvaelmaa jääkäriliikkeestä. Nuoria, Saksaan jääkärikoulutukseen lähteviä miehiä kuvataan syksyllä 1915 heidän ollessaan lähdössä värväytymään, käydessään sotaa Saksan itärintamalla ja lopulta keväällä 1918 heidän palatessaan Suomen sisällissotaan koulutettuina ja kokeneina sotilaina. Verisestä vastakkainasettelusta huolimatta jääkärit suhtautuvat kunnioittavasti sisällissodan suomalaiseen vastapuoleen – heitä vastassa kun ovat tutut miehet. Näytelmä päättyy Jääkärimarssiin ja kunniantekoon. Draamana teos toimii, asiantuntijan mukana olo näkyy näytelmän yksityiskohdissa, paikoin vähän korostuneestikin, vaikka johtaahan se informatiivisuuteen. Lavastusohjeissa asiaan paneutuneisuus hieman turhauttaa, mutta tärkeintähän näytelmässä on juonen ja vuoropuhelun toimivuus. Siitä puolesta vastaa Bergroth. Silti olisin toivonut jotain iskevämpiä repliikkejä edes muutaman. Tällaisena näytelmä kertoo kyllä tarinansa, mutta aika vähän siitä kuohahtaa suoraan huokosiini.

Vuonna 1955 julkaistiin Bergrothin runokokoelma Kirje taivaaseen. Näytelmäkirjailijan runokokoelma noudattaa draaman kaarta. Pienen teoksen runot on järjestetty aiheitten mukaiseen aikajärjestykseen runojen minän lapsuuden kuvauksista aina viimeisten hetkien tunnelmiin. Lapsuus näyttäytyy huolettomien päivien paratiisina, myöhemmin kadotettuna paratiisina. Nuoruus tuo mukanaan omavoimaisuuden tunnon, jälkeenpäin tutkaillen ei välttämättä niin oikeaan osuneet ratkaisut, jolla runojen minä on hyväksynyt tiettyjä hahmoja elämäänsä tai jättänyt joitakin lehdelle soittelemaan. Aikuisuus syventää oman voiman tuntoa, hylkäämiset kääntävät elämän yksinäisyydeksi ja viimein runojen minä huomaa kaipaavansa palvelijaansa, joka aina oli pitänyt hänestä huolta, mutta jota kohtaan hän itse oli käyttäytynyt yliolkaisesti. Loppu sisältää kaipuuta lapsuuden paratiisiin, toivoa jostain uudesta kuoleman rajan jälkeen ja sisäistä pohdintaa elämästä ja sen ajallisesta rajallisuudesta. Runossa Ihminen lähellä kuolemaa näyttäytyy maailma mystillisen tosiolemuksensa paljastavana:

Kaikkialla vallitsee ystävällinen tahto
ilmaista salaisuuksia.
Ja minä käyn ennen kuulumattomia keskusteluja
niiden asioiden ja tapahtumien kanssa
joita kohtaan.

Näytelmässä on sivuja 175, luin sen tänään. Runokokoelmassa sivuja on 68, sen lukaisin eilen.

6 kommenttia:

  1. Sattuu olemaan juuri yksi Kersti Bergrothin esseekokoelma kesken :). En tiennytkään, että hän on kirjoittanut myös runoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runous ei varmaankaan ole Bergrothin harjoittamista kirjallisuuden haaroista se pääasiallinen, vaikka näkyy hän saksaksikin runoilleen. Esseitä on myös kirjoittanut maailmalta ja Roomasta, kertoo wikipedia.

      Poista
  2. En myöskään tiennyt Bergrothin tuotannosta löytyvän runoja, kirjallisuuslajeissa löytyy siis kirjoa.

    Yhä kai jotain pitäisi lukea, kokemukseni tuotannostaan rajoittuu yhä elokuviin, keskimmäisen noista Anuista ja Mikoista olen nähnyt ja joskus aikaa sitten tuon Dynamiittitytön (ja nuo Vaala-yhteistyöt katsoisin mielelläni muutkin ja tuon uudestaan)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dynamiittitytössä on Lea Joutseno hurmaavimmillaan ja hauskimmillaan. Minullakin on Tetin tuntemus elokuvien varassa pääosin.

      Kuparsaare Antti on toinen karjalaisnäytelmistä.

      Poista
  3. Lämmitti mieltä, kun kirjoitit Bergrothista. Nuorena pidin erityisesti Luokkakokouksesta, Löytöretkestä ja Alkusoitosta. B:n esseet ovat myös hienoja ja aina lukemisen arvoisia. Kotiseudustaan Karjalasta Bergroth kirjoitaa koskettavasti.Kaikin puolin merkittävä kirjalija, joka on tosin nykyään jäänyt unholaan.
    Katsoin myös hiljattain Dynamiittitytön, missä Lea Joutseno oli päätähtenä: hauskaa ja menevää sanailua ja juonenkuljetusta. Teksti oli Tetin eli Kersti Bergrothin.
    Kirjailija taisi olla steinerlaisuuteen kallellaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sataa valoa -blogin Ariel tosiaan luki Bergrothin esseitä. Rakas kaupunki -kirjassa Bergroth muistaakseni ennen kaikkea vertailee uutta kotipaikkaansa Helsinkiä ja vanhaa, kotoista Viipuria. Viipurissa oli kuulemma talvella kylmä, Helsingissä sanottiin olevan "koleaa". Ihan herätti huomiotani, kun muistaakseni näytelmässään Bergroth itse puhuu koleasta. Rakas kaupunki -muisteloitten hauskin ja varmasti miehisin osa kuuluu Viljo Kojolle, joka muistelee toimittajan arkeaan Karjala-lehdessä. Viipurin kaipuuta on kirjailijoittenkin ollut vaikea kerronnaksi pukea. Ehkä Kalevi Tilli on onnistunut minun mieleeni parhaiten yhdistäessään muisteloihinsa myös mm. veljensä kokemaa.

      Dynamiittityttö on tosi hauska ja väliin absurdikin komedia. Paras jakso on vierailu ravintolassa rikollisjengin seurassa.

      Steinerlaisuus on minulle lähinnä nimeltä tuttu. Ilmeisesti monet taiteilijat kokivat sen kiehtovana, mm. Edith Södergran ja Hagar Olsson. Jälkimmäinen käväisi jopa Steinerin luennolla, mutta ei tainnut uskaltaa sanoa esikuvalleen mitään.

      Poista