
Romaani
on seikkailukertomus, jota on höystetty vahvasti Suomen
historialla ja maantieteellä. Tapahtumien ajankohta – vuosi
1788 – huomioonottaen painotus on Ruotsin vallan ajan
loppuvuosilla ja jo tuolloin heränneillä kansallisen
vapauden aatteilla. Kertomusta voikin pitää
kansallisromanttisena, välillä tuntuu kuin lukisi Maamme
kirjaa. Varsinainen teema on järkkymätön uskollisuus
laillista hallitsijaa, kuningasta, kohtaan.
Aivan
kertomuksen aluksi Topelius kuvaa sitä, miltä historia
koulupojasta aluksi tuntuu:
Historia
oli mielestämme suuri, vanha, tomuinen kaappi laatikkoineen ja
laudakkoineen, jotka oli liimattu aivan täyteen nimiä tai
vuosilukuja ja joille oli määrättyyn järjestykseen
asetettu kuninkaiksi, keisareiksi, paaveiksi tai sulttaaneiksi
nimitettyjä posliiniukkoja.
Myöhemmässä
vaiheessa koulupojalle valkenee, että historian
”posliiniukkojen” takaa löytyy myös suurempi kertomus:
- -
niiden takana seisoi kansojen
syviä, sankkoja rivejä, iäti kuohuvia intohimoja,
ääretön määrä ihmissydämiä,
jotka nyt ovat lakanneet lyömästä, mutta jotka elämän
lyhyinä hetkinä ovat kuten meidänkin sydämemme
sykkineet surua ja iloa, rakkautta ja vihaa, voitonriemua ja
epätoivoa – -
Romaanin
ansiot ovat enemmänkin ajan ja paikan kuvauksessa, itse
seikkailukertomus on varsin vaatimaton ja monin paikoin
ennalta-arvattava. Johtuen vahvasta sidonnaisuudesta todellisiin
tapahtumiin, ei Topeliuksen luovuus ole ollut ihan kukkeimmillaan,
hän on enemmänkin sovittanut historian tarinansa
näyttämölle.
Kustaa
III oli ilmeisesti kuninkaana Topeliuksen mieleinen hahmo. Kustaa saa
suuren osan kansastaan rakastumaan kuninkaaseensa, osoittamaan häntä
kohtaan uhrautuvaa uskollisuutta. Vaikka itsenäisyysajatuksilla
on kirjassa vahvat kannattajajoukkonsa, vaikuttaa kirjailija itse
pitävän konservatiivisesti – tai oikeastaan menneisyyttä
ihastellen – Ruotsin ja kuninkaansa puolta.
Romaanin
suomensi Ilmari Jäämaa vuonna 1929. Luin romaania viitisen
päivää. Siinä riittää viihdykettä
yli kahdensadan sivun verran.