Torstain
ohjelmistoon kuuluneen Tohtori
Caligarin kabinetin katselin
lauantaiaamuna. Elokuva on Robert Wienen ohjaus vuodelta 1920. Täytyy
sanoa, että on hyvä elokuva! Juoni on aika
ennalta-arvattava, mutta minua kiehtoivat erityisesti elokuvan
lavasteet, jotka suorastaan hönkivät katsojan silmille
psykologisen vihjailevasti. Minusta tämä studiossa kuvattu,
teatterimaisesti lavastettu ja näytelty elokuva on erinomainen
todiste siitä, että elokuva voi aivan kernaasti olla
filmattua teatteria. Vai onko Teillä jotain teatteria vastaan?
Minusta sanottava on tärkeintä. Jos elokuvalle valittu
tyyli ei miellytä katsojaa, ei syytä tarvitse välttämättä
etsiskellä elokuvasta.
Käytyäni
metsässä päiväkävelyllä katselin Yle
Areenalta Aki Kaurismäen vuonna 2013 valmistuneen lyhytelokuvan
Bluesia Pieksämäen asemalla. Juice yhtyeineen esitti
vuoden 1988 konsertissaan musiikkia ja laulantaa. Tämä
liittyi varmaankin festivaalin eka päivänä esitettyyn
musiikkia sisältäneeseen elokuvaan, jota en katsellut.
Lumikki,
ohjaajana Pablo Berger, on espanjalainen elokuva vuodelta 2012.
Kyseessä on hieno ja omaperäinen tulkinta kaikille tutusta
satuaiheesta. Espanjalaisversiossa Lumikin isä on arvostettu
härkätaistelija. Isän ammatti muodostuu tärkeäksi
myös tyttärelle. Elokuva sisältää erilaisia
silmäniskuja katsojan viihdyttämiseksi, kuten uuden
vuosituhannen mustavalkoiselta mykkäelokuvalta voi odottaakin.
Katseeseen
kätketty on
argentiinalainen murhamysteeri, ohjaajana Juan José
Campanella, valmistumisvuosi 2009. Katselin sen vaimon kanssa yhdessä
saunan jälkeen lauantaina. Vaimo tykkäsi elokuvasta kovasti
eikä se minustakaan hupsumpi ollut. Erityisesti sivuosan
Pablo-hahmo oli renttumaisen sympaattinen.
Stanley
Kubrickin Hohto (vuodelta
1980) katseltiin illan päätteeksi. Siitä oli kyllä
parikymmentä minuuttia ennättänyt mennä edellistä
elokuvaa katsellessa, mutta mitäs pienistä, onhan tuo
nähty. Kävimme elokuvan aikana keskustelua elokuvasta ja
sen kohtauksista. Lopuksi katselimme muitten katsojien mielipiteitä.
1.
adventtisunnuntai käynnistyi elokuvalla This
Must be the Place.
Elokuvan ohjasi Paolo Sorrentino ja se on vuodelta 2011. Yhtä
sun toista juttua siinä käytiin läpi ja päädyttiin
kotikadulle. Ihan ok.
Sitten
katselin Rukalta naisten hiihtelyä.
Hiihtojen
jälkeen oli minulla katseluvuorossa Jean-Luc Godardin vuonna 1965 ohjaama
elokuva Hullu Pierrot. Sitäkään en ollut
aikaisemmin nähnyt, mutta nyt olen nähnyt. Olen myös
luultavasti nähnyt sen mitä Godardilta haluan nähdä.
Ovatko
pitkät ihmiset onnellisia? kysyttiin animoidussa
dokumenttiohjelmassa, jonka oli rakennellut Michel Gondry vuonna
2013. Hän haastatteli ohjelmassa Noam Chomskya. Seurasin
tarinointia sieltä täältä, saattaa olla, että
jonain päivänä katselen ja kuuntelen vähän
tarkemmin.
F. W.
Murnaun vuonna 1927 ohjaama elokuva Auringonnousu kertoo
avioliittokriisistä. Elokuvan nimi on jokseenkin enteellinen.
Elokuva itse sisältää hyviä ja vähemmän
onnistuneita jaksoja, joista hyvät taitavat päästä
voitolle.
Festaavaalin
lopuksi katselin iranilaisen avioliittokriisin kuvauksen nimeltä
Nader ja Simin: ero. Ohjaajana Asghar Farhadi, valmistumisvuosi
2011. Erittäin realistinen vaikutelma, hieno ja tuskaisen
sekoittunut ongelmien vyyhti purkautuu ja sotkeutuu lisää.
Mainiota näyttelyä, vakuuttava käsikirjoitus.
Festivaalilla
esitettiin toki muitakin elokuvia, mutta nämä harvat tuli
vilkaistua. Talteen näistä hienoista elokuvista taidan
säästää vain Lumikin, koska vaimoni ei
sitä nähnyt ja uskon hänen pitävän
elokuvasta.
Oliko Hullu Pierrot hyvä? Se houkutti nähdä mutta ei sitten tullut osuttua...
VastaaPoistaMinusta se oli samanlainen kuin muutkin Godardin elokuvat. Voisi hyvin verrata elokuviin Nainen on aina nainen ja Viimeiseen hengenvetoon ja jopa Keskipäivän aave. Monet taitavat tykätä. Minä en.
PoistaOk, suhtaudun kyllä noihin mainittuihin positiivisesti eli pitänee tämäkin katsoa kun seuraava tilaisuus tulee.
PoistaTuo Nader ja Simin on minusta tosi hyvä. Olen katsonut sen elokuvakerhossa ja ostanut myös itselle, mutta sen uusintakatsominen on vain jäänyt. Siinä saa hienosti tietoa, miten asiat noissa arabien pikatuomioistuimissa toimivat - ei huonosti.
VastaaPoistaLauantaina alkuillasta tuli Carlos Sauran maaginen lapsuudenkuvaus Korppi sylissä. Oletko nähnyt? Minusta se oli loistava!
Iranilainen elokuva kelpasi minulle, Korppi sylissä on vielä digiboxilla. Saunaa lämmittäessä mitä katselin, niin tuskinpa pidän.
PoistaNader ja Simin on minullekin tuttu elämys. Muita festivaalin leffoja on tallessa. Milloin ehtinen niitä katsoa?
VastaaPoistaMinä katsoin nyt minkä ennätin ja ajattelin selvitä sillä keinoin koko festivaalista tällä kertaa.
PoistaMiten hienoa näyttelijätyötä Galigari pitää sisällään! Erityisesti Conrad Veidt. Filmi on yksi ehdottomista suosikeistani. Ne lavasteet ovat juuri se clou.
VastaaPoistaSe on kyllä ihmeen hieno elokuva. Ensimmäistä kertaa näin. Pahaenteisyys lavasteissa antaa ymmärtää, että jutussa on vinossa muutakin kuin ikkunat.
PoistaPeukutan Godard-kommenttiasi. Hän on ollut kestoinhokkini jo 60-luvulta. Ja niin arvostettu. Sehän tässä ärsyttää vielä lisää...
VastaaPoistaEikö vain olekin kumma, että arvostetusta taiteesta on niin vaikea sanoa suoraan, että eipä ole kummoista. Minäkin kirjoitin aluksi aika paljon rohkeampaan sävyyn Godardin elokuvien kikkailuista ja pseudoviisauksista, mutta sitten tyhjänpäiväistä keskustelua välttääkseni pyyhin nämä ajatukseni pois. Toivottavasti tätäkään ei kukaan huomaa...
Poista