Hannu Raittila (s. 1956) kirjoitti
vuonna 1997 julkaistun novellikokoelman Pohjoinen puhuu.
Raittilalta olen aikaisemmin lukenut hänen esikoisensa,
novellikokoelman Pakosarja, joka sisältää parhaimmillaan
tosi rapsakkaa tarinointia, varsinkin pidin kokoelman ensimmäisestä
novellista Koiran kuolema, jossa Raittila sivuaa myös uraansa
Kantolan perhe -kuunnelmasarjan kirjoittajana. Minulla on myös
c-kasetilla Hannu Raittilan radio-ohjelma, jossa hän kertoo Pentti
Haanpään jutuista, näytteet lukee Matti Pellonpää.
Pohjoinen puhuu sisältää
kolme novellia, joista jokaisesta kirjoitan jokusen sanasen erikseen.
Pesä. Veturinlämmittäjän
nuoren apulaisen kuumeinen matka jätkämäisten veturimiesten
seurassa. Novellissa on mukana 1950-lukua, lintuharrastusta ja
haamumaista parinhakua. En oikein päässyt jyväsille siitä, mitä
kirjoittaja tässä tahtoo kertoa, näin kirjaviisas, harhaileva
nuorukainen tuntuu jotenkin epäuskottavalta.
Huttunen. Toisen maailmansodan
aikaisilta rintamilta löydettyjä vainajien varusteita ja
mahdollisia luunsiruja haudataan siunattuun maahan Suomessa
1990-luvulla. Tilaisuus on järjestetty kelien kannalta hankalaan
aikaan: maa on jäässä, soittajien huulet kohmeessa eivätkä
soittimetkaan toimi kunnolla. Paikalle ilmaantuu sotiemme
veteraaneja, joilla on omat vankat näkemyksensä tapahtumista.
Monenlaista rätinää syntyy ja asioita kerrataan monelta kantilta.
Näkökulmien nopea vaihtelu tekee novellin kerronnasta ilmeisesti
tarkoituksellisen näkökulmikasta, välillä en saanut selvää kuka
on äänessä, mutta ajattelin, että sellaistahan se on kun on monta
puhujaa samassa seurueessa. Jotain Kannaksella vuonna 1944 aivan
selvästi tapahtui, veteraanien mielet kuohahtavat kerran jos
toisenkin. Menevä tarina. Moneen suuntaan menevä.
Pohjoinen puhuu. Novelli
yrittäjästä ja hänen muutamasta apuristaan. Yrittäjyys aiheena
onkin tässä novellissa parasta. Kallio, laivanvarustaja sekä
import-export-liikemies, toimii yritysmaailmassa, jossa kaikki
säännöt ja varsinkin yhteiskunnan tarjoamat tukiaiset on
tarkoitettu yrittäjän parhaaksi, kunhan vain teettää jollain
sopivan vetävät hakemukset. Tätä itsensä markkinointiahan
kuulutaan harrastavan myös kirjallisuuden alalla. Niinpä
kuulostaakin sopivalta, että Kallio on palkannut päiväraha- ja
matkakorvauspalkalla lisäansioita kaipaavan kirjailijan luomaan
kaunopuheisia visioita Kallion yritystoiminnasta valtion
tukiaisviranomaisten suostuttamiseksi. Tämän lisäksi Kallio käy
härskisti kauppaa poistomyyntiin Pohjoismaisilta valtioilta tulevien
autojen ja työkoneitten välittämiseksi kehittyviin maihin. Myös
Kallion puhetyyli on härskin suoraviivaista ja kursailematonta. Hän
on paras hahmo koko novellissa. Minäkertoja – kirjailija Kallion
palveluksessa – on tavanomainen nynny koti-isä, joka ottaa
poikansa mukaan matkalle pohjoiseen Transit-autolla ylenpalttisen
värikkäässä ja vaarallisen tuntuisessa seurassa. Mikko-poika on
kiinnostunut valaista, tietää niistä kaiken, muttei ole päässyt
niitä näkemään. Äkkiä lukien tuntuisi, että näistä
aineksista saisi kasaan ihan kiinnostavan keitoksen, mutta melko
hätäinen kalakeitto siitä on syntynyt. Suurusta on liikaa, kirkas
liemi auttaisi lukijaa näkemään mitä kirjoittaja on halunnut
sanoa. Nähdäkseni kirjailijan tehtävä ei ole sanoa, että
maailmassa ei ole mitään selkeää tarinaa, sillä senhän näkee
jokainen. Kirjailijan tehtävänä näkisin olevan tarinan
erottamisen tästä sopasta. Siihen tarvittaisiin tarinankertojan
taitoa, vaatikoon se sitten vaikka valehtelua.
Kirjassa on 174 sivua. Luin sen
kolmessa päivässä.
Sinulle on annettu tiiviin ja oivaltavan sanomisen armolahja. En itse välitä lukea novelleja, mutta nämä sinun tiukat novellianalyysisi ovat hauskaa, oivaltavaa ja rakentavaa luettavaa.
VastaaPoistaKiva kuulla, jos armolahjan saaneelta vaikutan. Itsestä joskus tuntuu, että lähinnä armonlaukausta olis tarjolla.
Poista