Veikko Huovinen (1927 – 2009) on
tullut tv:stä tutuksi monista elokuviksi ja tv-tuotannoiksi
sovitetuista teksteistään. Luettavakseni valikoitui hänen kaksi
pienoisromaaniaan: Koirankynnen leikkaaja (vuodelta 1980) ja
Siintävät vuoret (vuodelta 1959). Ne julkaistiin Suuren
Suomalaisen Kirjakerhon yhteisniteenä vuonna 1981 ja tästäpä
syystä luin ne nyt samalla kertaa. Kirjassa on upea Seppo
Polameren tekemä kuvitus. Kirjan alusta löytyy Arto Seppälän
hieno kirjoitus kummastakin kirjan romaanista.
Koirankynnen leikkaaja tuli koko
kansan tuntemaksi viimeistään Markku Pölösen vuonna 2004
aiheesta ohjaaman samannimisen elokuvan kautta. Elokuvan olen
katsellut elokuvateatterissa ja televisiosta, romaaninkin olin
lukenut joitakin vuosia sitten ja nythän minä luin sen taas.
Väkisin sitä aina vertailee kirjaa ja elokuvaa, että onko jotakin
eri tavalla vai noudatetaanko kirjan tapahtumia elokuvassa
orjallisesti. Joitakin kohtia elokuvassa on toteutettu toisella
tapaa, mm. loppu poikkeaa hieman romaanista, joskaan ei varsinaisesti
muuta lopputulemaa.
Romaani sijoittuu tammikuulle ehkä
vuonna 1946 tai 1947. Tapahtumapaikkoina ovat Pohjois-Karjala ja
Kainuu. Romaanissa kuvataan sodassa päähän vammautunutta Mertsi
Vepsäläistä joka päättää lähteä leikkaamaan työtoverinsa
Ville Kuosmasen koiralta ylipitkäksi kasvaneet kannuskynnet.
Ylipitkät kynnet tekevät koiralle kipeää kuten joillekin
vanhuksille sisäänpäin käpristyvät ukkovarpaan kynnet. Mertsi
lähtee matkalle päähänpistosta ilman sen tarkempia suunnitelmia
ja hän joutuisi matkallaan vaikeuksiin, ellei löytäisi auttaja.
Mies Mertsin tukena on Eetvi Manninen, pientilallinen
savottamies, joka on tutustunut Mertsiin sodassa ennen tämän
haavoittumista. Eetvi vie Mertsin mukanaan savottatyömaalle, jossa
hän mahdollisuuksiensa mukaan suojelee ja auttaa entistä
rintamatoveriaan.
Verrattuna elokuvaan romaanissa
korostuu enemmän kunkin hahmon erillisyys, kunkin omat aatokset ja
pyrkimykset. Elokuva taas pyrkii enemmän luomaan vaikutelmaa
toveruudesta Mertsin ja häntä suojelevan Eetvin välillä. Tämä
saa romaanin tuntumaan jonkin verran lohduttomammalta kun taas
elokuvassa kaiken sodanjälkeisen ankeuden takana himertää
sittenkin toivo jostakin paremmasta. Pölösen elokuva lukeutuu
kotimaisen elokuvan parhaimmistoon ja vaikka Huovisen romaani ei ehkä
ihan yllä kirjallisuutemme kirkkaimpiin onnistumisiin, on se silti
kelpo luettavaa.
Siintävät vuoret on lievästi
fantasiahenkinen kertomus, jolle voisi nimeksi sopia myös ”Kahden
matka puolivuoriston yli”. Seutu, jossa tarina tapahtuu, ei tunnu
ihan tyypilliseltä suomalaiselta maisemalta. Tapahtumien keskiössä
on vuorijono – taikka vaarojen vyö – jo romaanin alussa
käytetään nimityksiä vuori ja vaara samoista nyppylöistä.
Vuoret erottavat seutuja toisistaan, vaarat taas ovat kuin
sielunmaisema, jossa voi nousta arkitodellisuuden yläpuolelle. Pieni
näyte vaarojen kuvailun kautta avautuvista maisemista:
Perin kaukana tuolla etäisyyksissä,
missä vaarojen utu sulautuu taivaan rajattomuuteen, siellä hiipuu
merkillinen kajastus kuin hyväksyvä ja surumielinen hymy.
Kuten Koirankynnen leikkaajassa myös
tässä romaanissaan Huovinen kuvaa kahden ihmisen hetkellistä
läheisyyttä heidän erillisyyttään korostaen.
Kirjassa on 223 sivua ja selvittelin
sen parissa päivässä.
Minustakin Koirankynnen leikkaaja on todella tasokas myös e elokuvana. Erityisesti Taisto Reimaluodon hyväsydäminen Eetvi on jäänyt mieleeni vahvana näyttelijäntyönä.
VastaaPoistaSiintävät vuoret on minulla lukematta.
Olen ihmettellyt, miksi kriitikot ovat yleensä joko jättäneet huomiotta tai teilanneet Markku Pölösen elokuvat. Onnen maa ja Badding ovat myös hyviä ja tunteikkaita elokuvia.
Toinen saman kohtalon kokenut on Timo Koivusalo. Minulla hänen Sibelius-elokuvansa liikautti haikeuden tunteita ja odotin, että elokuva saisi hyvät arviot. Kattia kanssa, tuntui siltä, etä kriitikoita elokuvan aiheuttama liikuttuminen nolostutti.
Onko niin, että ohjaajan pitäisi asua Helsingissä tullakseen kiitetyksi töistään?
Netistä huomasin, että Pölönen on suunnitellut jo aika pitkälle elokuvan tekoa myös Siintävistä vuorista. 3D-tekniikkaakin olisi luvassa, mutta rahoitus on jäänyt uupumaan. Minusta Siintävät vuoret voisi ihan hyvin kuvata vaikkapa Tatra-vuoristossa, sillä Suomessa ei romaanissa kuvatunkaltaista vuoristoa ole. Saattaisi olla halvempaakin vaikkapa Slovakiassa.
PoistaOnnen maa on vieläkin parempi elokuva kuin Koirankynnen leikkaaja.
Koivusalon elokuvista parhaiten ovat miellyttäneet Täällä pohjan tähden alla ja Kulkuri ja joutsen. Kalteva torni on myös jäänyt mieleen kivana kokemuksena.
Urbaani sivistyneistöhän ne kulttuurirahat jakaa keskenään.
Kalteva torni taisi sentään saada kiitosta Martti Suosalon ansiosta.
PoistaKyllä, niin jakaa, ja myös paljon huonommille kuin nämä kaksi.