Nimimerkki Jammu kirjoitti ja kuvitti
nelisenkymmentä humoristista Yrjö-kirjaa alkaen vuodesta 1969.
Muistan lukeneeni lapsena ainakin kirjat Yrjö perskeles
(1970) ja Yrjö asialla (1973).
Verestelin nyt muistojani Yrjö-kirjoista lukemalla teoksen Iso
remmi päällä, vuodelta 1975.
Kyseessä on kohtuuhintainen
huumorikirjallisuus, jossa Yrjö kertoilee elämästään
pakinanpituisin lukukappalein. Myös muita kertojia nousee esiin,
esim. Vikki ja Yrjön poika Pikku-Ykä sekä
Yrjön veli Ville. Kerronnan kielenä käytetään
ilmeisesti Tampereen seudun murretta. Tässä kirjassa ei kertojana
esiinny Tanhuavvaari, hänet taidetaan muuten mainita yhdessä
tekstissä. Meillä on pari muutakin Yrjö-kirjaa appiukon perintönä
ja niissä tämä rapsakkahenkinen vanhan kansan mies omia
näkemyksiään esittelee. Mukana on myös huumorirunoutta, jossa
tekstien tapaan pureudutaan milloin mihinkin arkisen elämän
ilmiöön, esim. kesälomiin, mökkielämään, kaupungistuneeseen
elintapaan, harjakaisiin tai lasten jääkiekkoharrastukseen.
Näkökulma on jatkuvasti miehinen,
kuten kertojatkin. Miehen elämään kuuluu työnteon vältteleminen,
kaljoittelu, naisten tiirailu. Toisinaan tehdään myös jotain kivaa
ja repäisevää, käydään vaikka pilkillä niin ei tarvitse olla
koko päivää kotona. Pilkkisaalis jää kehnonlaiseksi, mutta
kotona muija valmistaa keittoa kaalista. Huumorin logiikka on melko
muuttumaton, tavallaan tekstit toistavat samaa stereotyyppistä
maailmankuvaa. Kirjojen suuren suosion perusteella kyseiselle
huumorille on löytynyt kannatusta pitkin matkaa.
Jos vertaan näitten kirjojen huumorin
pohjimmaisia vireitä vaikkapa itselleni tutun nimimerkki Aapelin
pakinoitten maailmaan, en löydä järin kummoisia eroja. Sekä
Aapelin että Jammun kuvaama mies on laiskanpulskea tyyppi, joka
kuvittelee itsestään liikoja on taipuvainen alkoholin käyttöön
tilaisuuden tarjoutuessa. Tietysti Aapelin naiset ovat paikoitellen
fiksumpia, kun taas Jammu pitää naisetkin maan tasalla. Aapelin
mieshahmot eivät aina kuulu työväenluokkaan, tai ainakin he
käyttävät kauluspaitoja, kun taas Jammun kuvaamat miehet ovat
rakentajia tai tehdastyöläisiä tai sitten vähävaraisia
pientilallisia kuten Ville, Yrjön veli. Huumori syntyy molemmilla
kertojilla usein niistä tilanteista, joissa heidän miessankarinsa
joutuvat nenäkkäin erilaisten epäonnistumistensa kanssa, mutta
yrittävät – ja ovat kai pakotettujakin – jatkamaan kuin mitään
ei olisi tapahtunutkaan. Ikään kuin sekä Aapeli että Jammu
sanoisivat lukijalle: tämmöisiä reppanoita me olemme, mutta minkäs
teet?
Tähän loppuun pieni näyte Jammun
tekstistä. Kyseessä on katkelma tekstistä nimeltä Tiukat
paikat. Yrjö kertoo appiukostaan, joka on sotakirjallisuuden
lämmin ystävä:
Appiukko on kanssa kova poika
lujeskelleen. Sillon kirjahylly ninkun ammuttuna täynnä romaanija.
Ja kaikissa vähä samammoinen kansikuva. Joku ukko kypärä päässä.
Appiukko ei näjetsen paljo
Sakespejaresta ja muista runokirjoista perusta.
Tässä Iso remmi päällä
-kirjassa on sivuja 127. Lukaisin sen parissa päivässä.
Kas, näitä, olen muutaman lukenut joskus aikoinaan (nimiä en muista, jotain noita 70-luvun tai ehkä 80-luvun alun kirjoja).
VastaaPoistaKun omia juuria on enemmän täällä Hämeen suunnalla niin Tampereen seudulta tulevat humoristit tuntuvat tutummilta, ei tääl naisekkaa ny ni viksuja ole.
On näitä Yrjö-kirjoja varmaan luettu ympäri Suomen. Ihan laatunsa kirjasta toiseen säilyttävää ajanvietekirjallisuutta.
PoistaNaisten fiksuudella tarkoitin, että Aapeli usein tekee pakinoittensa naishahmoista fiksumpia kuin ovat pakinoittensa miehet. Eihän ne naiset nyt täälläkään, vaimoa lukuunottamatta tietysti...