V. A. Koskenniemi (1885 – 1962)
kirjoitti suuren määrän suurenmoista suomalaista runoutta. Vuonna
1995 ilmestyi Helvi Hämäläisen kokoama Koskenniemen
runoutta esittelevä valikoima nimeltä Jääkukkia. Luin sen,
kun Koskenniemen Kootut runot tuntui kerrassaan jäävuorelta.
Vaikka Jääkukkia onkin valikoima,
josta Hämäläinen on pudottanut pois esim. sellaiset tunnetut runot
kuin Syysilta metsässä ja Koulutiellä, löytyy tästä
valikoimastakin hittejä, jotka useimmat tunnistavat. Lippulaulu
(”Siniristilippumme...”), On suuri sun rantasi autius,
Minä laulan sun iltasi tähtihin
ja sinikantinen ”Finlandia” ovat kaikille tuttuja
lauluina, Yksin oot sinä ihminen kuuluu taas kansamme
elegisen runon aateliin. Koskenniemen tyyli on yhtä
konservatiivista kuin runojensa mitta. Eleginen distikon ja sonetti
soivat luontevasti mestarin käsissä. Hänen huumorinsa nousee
ylevyyden varjosta esiin vain satunnaisesti, kuin salaisena
silmäniskuna. Tavallisia runojen aiheita ovat kuolema, elämän
tarkoitus tai sen puuttuminen, ihmisen yksinäisyys. Ylevähenkinen
esitystapa kohottaa runot ylös teemojensa masentavanpuoleisista
maailmoista.
Ylevyys koituu toisinaan myös
Koskenniemen runojen heikkoudeksi, ihan kaikki oman ajan suuria
tapahtumia käsittelevät runot eivät liene kestäneet edes
aikalaisten hammasta. Mutta tälläkin saralla Koskenniemeltä löytyy
hienoja onnistumisia, kuten sonetti ”Hiljainen amiraali”
vuodelta 1913, joka kertoo Tshushiman meritaistelun
järkyttyneen yksinäisestä voittajasta. Sen sijaan Koskenniemen
harrastama pitemmänpuoleinen kertova runo ei aina johda parhaaseen
lopputulokseen, mistä upeana poikkeuksena romanttishenkinen Syysilta
metsässä, joka saa huipennuksensa pitkän kehittelyn jälkeen.
Eleginen distikon, mitta, jossa
heksametrisäettä seuraa pentametrisäe, toimii upeasti
hautarunoissa, Epitaafeissa vuodelta 1919, joista hienoin on
heti alusta löytyvä Filosofin hauta. Siinä pilkahtaa myös
Koskenniemen ironinen huumori, kun antiikin ajan filosofi kertoo
miten vaimo hänet hautasi maantien laitaan ja lähti ensimmäisen
kulkijan matkaan. Filosofi neuvoo ohikulkevaa
hautakivensä lukijaa pysähtymään ja jäämään tähän, sillä
niin edessä kuin takanakin on vain maantietä. Tämä turhuuden
filosofia nousee esiin monessa runossa, tosin sille vastapainona
Koskenniemi korostaa kauneuden tavoittelua ja oman osan
loppuunviemistä.
Uskonnolliset teemat, sanonko ma peräti
eskatologia, ovat usein esillä Koskenniemen runoissa. Runossa
Kaivatulle vuodelta 1917 esiintyy sana kaaos, joka
runon perusteella vaikuttaa tarkoittavan sekä alku- että lopputilaa
kosmoksen kierrossa. Tämä lopputila elämälle maan päällä
kuvataan silti ilmi monissa runoissa. Vuoden 1906 runo Yli
vaikenevain kattoin puhuu hiljaisuuteen hukkuneesta ihmissuvusta,
jota Linnunradan tähdet katselevat.
Koskenniemi oli eräs suurista Suomen
runouden kultakauden hahmoista. Hänen runoissaan voi mielestäni
nähdä vaikutteita aikakauden toisten runoilijoitten töistä. Vai
lieneekö sattumaa, että vuonna 1936 ilmestynyt kokoelma on saanut
nimekseen Tuli ja tuhka ja se sisältää nimirunonsa lisäksi
myös runon Uni ja Kuolema. Hämäläinen on sijoittanut nämä
kaksi runoa vierekkäisille sivuille kuin vinkaten Uuno Kailaan
runokokoelmiin Tuuli ja tähkä sekä Uni ja kuolema.
Vuonna 1949 julkaistu runo Sumu tuntuu minusta kuin sävyltään
myönteiseltä runovastaukselta Kailaan kauhistuttavaan,
vertauskuvalliseen runoon Ilta. Sumussa palataan
alkutilaan ja runo päättyy hiljaisuuteen.
Kirjassa on 252 sivua. Läpilukuun meni
muutama päivä.
Hyvä kun käsittelet Koskenniemeä ja tuot kauniisti esille runoilijan vahvuudet ja heikkoudet. Ehkä häntä pitäisi lukea jonkinlaisen ylevyyssuotimen läpi. Nykylukijalle hänen runomittansa ovat usein varsin takkuisia eivätkä verrattavissa vaikkapa Sarkian tai Kailaan sulavuuteen.
VastaaPoistaTuo "aikalaisten hammas" on kyllä oikea herkkupala!
Muistelen jossain tv-ohjelmassa hammastellun Latuja lumessa -kokoelman runoa, jossa rintamalle johti useampi latu rinnakkain ja takaisin tuli yksi vain. Rintamamiehet olivat tuumineet, että ne olivat oppineet hiihtämään samaa latua palatessaan?
PoistaMinusta Koskenniemi ja Sarkia ovat pitkien runojen sepittäjinä samaa kastia, mutta toisaalta Sarkia ja Kailas harrastavat usein voimakkaampia vertauskuvia kuin Koskenniemi.
Minä oikeesti tykkäsin Koskenniemen täsmällisistä mitallisista runoista. Kuten tuossa kerron, niin Hautarunojen eleginen distikon soi todella kauniisti! Kirjastosta lainaamaani Säkenistö -valikoimaan oli joku kirjoittanut Pienen lapsen hauta -runon kohdalle isoilla kirjaimilla ja alleviivattuna: KOSKENNIEMEN PARAS.
Niin, se "ylevyyssuodin" on hauskasti sanottu! Kyllä kaikkea kirjallisuutta lukiessa on hyvä jotenkin ottaa huomioon erinäisiä seikkoja, mm. valittu tyyli.
Poista