
Viereisessä kuvassa Essi Ruuskasen muraali
Mäntyharjulla Katajainen kansa -nimiseksi taidenäyttämöksi
muuntuneen purettavan kerrostalon päätyseinässä.
Novellien keskinäinen järjestys
tuntui sikäli erikoiselta, että minusta parhaimmilta vaikuttavat
novellit löytyivät lopusta ja palkitut alusta. Kirjoitanpahäntä itsekin sanasen
jokaisesta kirjan novellista:
Jukka Ahola: Helmi ja
Loviisa. Tässä novellissa on poeettisuutta siinä määrin,
että jos sitä poetiikkaa hännästä tarttuisi kiinni, se varmaan
purisi ja kynsisi joko päästäkseen irti tai kokonaan muista
syistä. Teknisesti toimiva novelli, josta en erityisemmin tykännyt:
operoitsee liian lähellä nykyrunoa.
Iris Backlund: Kaksikymmentä
minuuttia. Ahdistunutta saunomista ja suvun suhteita. En
innostunut tästäkään.
Hanna Weselius: Suru. En
viehättynyt novellin suruvoittoisasta poetiikasta, joka jäi
avautumatta minulle. Osittain novellin aiheesta – sikäli kuin sitä
ymmärsin – tuli mieleeni Anna Bondestamin mestarillinen
novelli Kriisi.
Jukka Ahola: Omena. Tässä
poetiikassa kuvataan kai intohimoista ihastumista ja sen intohimon
loppuunpaloa. Ilmaisun kekseliäisyys kuvastanee kotimaisen
novellistiikan hätätilaa?
Susan Heikkinen: Anja ja
minä. Sain selville novellin tapahtumapaikan ja pääosan
tapahtumista. Ei tämä ihan kylmäksi jättänyt, joten lämpenemään
päin antologia vaeltaa.
Lauri Kenttä: Papan vene.
Perämeren luontoa ja seurahenkisiä kokkapuheita on tarjolla tässä
novellissa, jonka sentään ymmärsin, vaikken niin erityisesti
nauttinutkaan.
Juuso Paaso: Nuotio.
Lämmittelystä kävi tämä novelli, jonka kerronta ei minua
ihmeemmin säväytä, mutta perinteistä novellia tässä jo
lähestytään.
Essi Pulkkinen: Muutto.
Ennalta-arvattavuudesta huolimatta loppuratkaisusta jäi minulle osa
hämärän peittoon. Kerronta on konstailematonta. Sisältää
naimakohtauksia.
Alana Saul: Vallasta.
Pikkunättiä/nokkelaa sanailua, vinkeitä näkökulmia ja ihan aito
tarina novellissa, jossa yksin asuva ristiriitojen mies yllättää
yllättävän vieraansa.
Minna-Riikka Tuohiniitty:
Tasoleikkaus. Tämän kirjan novelleista mielestäni paras.
Luin sen aamulla, heti herättyäni. Minäkertoja tutustuu Juhaniin
tutussa puistossa. Juhani on eri Juhani kuin oli tarkoitus, mutta
kertojaminä on suurpiirteinen. Sen sijaan Juhani on tarkka kaveri.
Hän selittää puistonsa tuntevalle kertojaminälle
tasoprojektioitten epätäsmällisyyksiä, sitä miten jotain jää
niitten ulkopuolelle ja miten sellainen karttakuva vääristää
todellisuutta. Sinnikäs Juhani aukaisee minäkertojan silmät
puiston täsmälliselle runoudelle. Kertojaminä absorboi itseensä
puiston ja toisinpäin – diffuusiosta tulee osa minäkertojan
luontoa.
– Olen kulkenut täällä lapsesta
lähtien. Kolunnut jokaisen polun, kiivennyt puihin, kävellyt
siltojen yli ja istunut nurmikolla, rakastunut ensimmäisen kerran,
suudellut, kaatunut, loukannut polveni.
– Olet katsonut ohi. Jos jotain ei
näe, sitä ei näe. Ei, jos ei huomaa avata silmiään.
Hän pitää minun kädestäni
kiinni, pujottaa sormensa limittäin omiini. Tuoksuu pihka ja
appelsiini, sitrushedelmän tasoleikattu kuori.
Hanna Weselius: Asiaa
roskiskaapista. Minäkertojan näkemyksen mukaan roskiskaappi on
kodin väärinsuunniteltu sydän, jota on erittäin konstikasta
putsata. Koska roskiskaappia ei saa mitenkään täysin puhtaaksi, on
tyydyttävä raja-arvoon, jonka ylittämiseksi nähtävä vaiva ei
tuntuisi enää järkeenkäyvältä. Filosofinen ote pilkistelee
siivouskuvauksen lomasta.
Kirjassa on 131
sivua, luin sen parissa päivässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti