Puppua, pelkkää puppua on allaoleva kirjoitus. Älkää uskoko siitä mitään, olen keksinyt koko homman omasta päästäni. Jos joku on keksinyt osan siitä aikaisemmin, voin vain ilmaista osanottoni.
Kuvan puolivuoristoinen seutu (Pohjois-Unkari) ei liity mitenkään kirjoitukseni varsinaiseen aiheeseen |
Pohjois-Amerikan intiaanikansa
Harmaakourat on useimmille tuntematon. Suomalaistutkija Esko
Avainkäsi (s. 1954) on kuitenkin perehtynyt tämän ehkä
pienimmän Pohjois-Amerikan alkuperäiskansan elämään ja
kulttuuriin. Hänen kirjansa Harmaakourien unelmat ilmestynee
vuonna 2024 monen tarkastuskierroksen jälkeen, jos silloinkaan.
Avainkäsi kuvannee kirjassaan
harmaakourien historiaa, josta on hankala löytää juuri mitään
kuvauksia varhaisemmasta kirjallisuudesta. Harmaakourien perinteet
ovat aina edellyttäneet heitä pysymään erossa muista ihmisistä,
useimmiten myös heistä, jotka kuuluvat heidän omaan kansaansa.
Heidän kielensä koostuu suppeasta sanavarastosta, jolle on
tyypillistä taipumus muuttua mielivaltaisesti, niin että
sanakirjojen laadintaa mielekkäämpää on perehtyä harmaakourien
maailmankatsomukseen ja elämäntyyliin noin ylipäätään.
Harmaakourat olivat jäädä
Yhdysvaltain viranomaisiltakin kokonaan huomaamatta. Kun
intiaanikansoja suljettiin reservaatteihin, joutuivat harmaakourat
rohkaisemaan mielensä ja vaatimaan itse itselleen reservaattia.
Omasta epähuomiostaan säikähtyneet viranomaiset myönsivät
harmaakourille pienen reservaatin vaikeakulkuiselta,
puolivuoristoiselta seudulta, joka ei ketään muuta kiinnostanut.
Valinta osoittautui harmaakourien kannalta sekä onnekkaaksi että
vaiviinnuttavaksi. 1970-luvun hippiliike näet rantautui ihan silkkaa
huolimattomuuttaan juuri kuvatunkaltaisille syrjäisille seuduille,
joissa heidän elämäntapaintiaanina oleskeluaan ei asetettu
kyseenalaiseksi. Hippiliikkeen myötä harmaakourien reservaattiin
rantautui pikkuhiljaa muutakin toimeliaisuutta. Seudun luonnonkauneus
ja koskemattomuus herättivät matkailijoitten huomiota ja pian
alueelle ryhdyttiin perustamaan kansallispuistoa. Puiston
perustamisen myötä rakennettiin tie ja syntyi tarvetta
monenlaisille palveluille. Harmaakourat joutuivat tapojensa
vastaisesti mukaan tuottaisaan turistibisnekseen. Tänä päivänä
vain muutamasta perhekunnasta koostuva kansa omistaa hotelleja,
ravintoloita, pelihalleja ja tankotanssilavoja. Harmaakourat eivät
kuitenkaan itse työskentele liikeyrityksissään vaan
työntekijäkunta koostuu laittomista maahanmuuttajista, jotka ovat
syrjäisellä seudulla kuin kotonaan.
Harmaakourien syrjäänvetäytyvä
käytös on peräisin heidän maailmankatsomuksestaan, joka perustuu
onaniaan. Tästä syystä on merkityksetöntä pohtia, onko
harmaakourien yhteiskunta patriarkaalinen vai matriarkaalinen,
tärkeämpää kunkin harmaakouran kohdalla on, onko hän oikea- vai
vasenkätinen. Kansa viettää paljon aikaa omissa oloissaan, kukin
omassa huoneessaan ja kartiinit ikkunoissa. Harmaakourat ajattelevat,
että Luoja on antanut kaikille ihmisille vain yhden mahdollisuuden
ja se siitä. Niinpä heidän käsityksensä mukaan pariskunnan
kuuluu tehdä korkeintaan yksi lapsi. Kaikki muut ovat erehdyksiä.
Erehtyminen on harmaakourien yhteiskunnassa sallittua mutta
verrattain harvinaista.
Avainkäsi asettuu kirjassaan vankasti
tukemaan harmaakourien kulttuurista omaleimaisuutta, vaikka hän
toteaakin, ettei länsimaisella ihmisellä tätä nykyä ole niinkään
paljoa opittavaa harmaakourilta. Toisaalta, kuten Avainkäsi toteaa,
elämä ei ole pelkkää korvakynttilöitten polttelua.
Kirjassa saattaisi
olla 243 sivua ja voisin lueskella sitä viitisen päivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti