Tässä kirjoituksessa mainittua
runoilijaa ei ole olemassa. Myös runokokoelma on olematon.
Mahdolliset jo olemassaolevia runoja muistuttavat ainekset ovat
mukana esimerkkirunoissa johtuen perinteisen runoilmaisun
tavoittelusta tässä pikaisesti väsätyssä kirjoituksessa.
Olin vaihteeksi lukevinani runoja.
Kotimainen nykyrunoilija Kinttu Nausikka (s. 1961) olisi värkännyt
runokokoelman, jonka aiheena ovat poutapilvet. Kokoelma olisi
ilmestynyt vuonna 2012 nimellä Poutapilviä. (Toistelemalla
itsestäänselvyyksiä voi blogiarvioonsa saada lisää rivejä mikä
lisää vaikuttuneisuuden tuntua.)
Poutapilvet liitetään helposti
haaveiluun ja kesäiseen leppoisuuteen. Näin tehdään myös monessa
puheenaolevan kokoelman runossa. Olisi hieman tylsänpuoleista mikäli
tämä olisi vallitsevana sävynä koko kokoelmassa. Ehkä juuri
siksi on hyvä, että kokoelman alusta löytyy runoilijan
haastattelu, jossa kitkeriäkään sävyjä ei peitellä. Nausikka on
siitä harvinainen nykyrunoilija, että hän kirjoittaa mitallista,
loppusoinnuteltua runoutta, toisin kuin suurin osa muista tämän
päivän runoilijoista. Tämän tiimoilta pieni näyte Nausikan
haastattelusta:
Niin
että on se yhtä ryhmähalittelua, kun runon lukijan on osattava
koko runouden historia, että voisi tajuta mistä näissä uuden
polven runoissa on kyse! Eikä sekään vielä riitä vaan on
osattava selvittää ties mitä arvoituksia tietääkseen mitä
milläkin kielikuvalla tarkoitetaan. Perinteisen runon väitetään
tulleen tiensä päähän jo sotien jälkeisellä ajalla. Kuitenkin
monissa maissa mitallista ja loppusoinnuteltua runoutta arvostetaan
edelleenkin ja sillä tyylillä kirjoitettu runous pystyy ilmaisemaan
saman minkä uuden polven runotkin ja usein jopa ilmeikkäämmällä,
koskettavammalla tavalla.
Nausikka on sitä mieltä, että
ollakseen todella kapinallinen, on runoilijan näinä päivinä
palattava perinteeseen ja oltava reilusti vanhanaikainen. Pääasiassa
Poutapilviä on kokoelmana todellakin niin vanhanaikainen,
että lukiessani heräsin välillä omaan kuorsaukseeni. Toisaalta
uni oli makoisaa, en nähnyt unia, joissa kirjakaupan myyjä olisi
kyllästyneenä palauttanut minulle rahat takaisin nähdessään
minunkin astelevan sisään uutuusrunokirja kourassani. Päinvastoin,
Poutapilvien seurassa pääsin lyyrillisille tripeille turvallisen,
pelvottoman leijailun myötä. Tästä pieni esimerkki:
Sinun
sylissäs' pehmeä, pullea
hymy
lymyy ja kohoilee pallea.
Elän
ensimmäistä ja viimeistäni,
voit
lukea onnea ilmeistäni.
Voit
sulkea kirjani, suudella suun,
joka
unohtui uneen ja haaveiluun.
Nausikan runoissa uni vertautuu pilviin
ja pilvet uneen. Välillä unia on useampia, voihan taivaallakin
havaita useita pilviä yhtä aikaa. Kuten pilvet, myös unet
muuttuvat hitaasti, velton liikehtimisensä myötä. Näissä
runoissa kaikki on valuvaa, muotoaan muuttavaa vuota, joka
uiskeltelee ilman päämäärää hiljaisuuden olemattomissa
mainingeissa. Rantakuohujen mukana voi pehmeälle hietikolle ilmestyä
pullopostia yhtä hyvin menneisyydestä kuin tulevaisuudestakin.
Mikä
meni, on mennyttä kunnes hän saa
liki
lipuen pintaa sen koskettaa.
Mikä
vielä on tulevaa, mitä ei nää,
selän
takaa voi tuutien tervehtää.
Kirjassa olisi 89 sivua ja olisin
lueskellut sitä muutaman aurinkoisen päivän jossain puistossa.
Kävisi varmaan myös rantalukemiseksi juuri ennen päivätorkahdusta.
VastaaPoistaJuu, varmaan kävisikin.
PoistaToimiko muuten nyt kommentoidessasi se sanavahvistus, jonka asensin tänään? On tullut niin viljalti tuota roskapostia, että pitää jotain kokeilla, ettei joka päivä tarvitse niitä kansainvälisiä viestejä olla poistelemassa.
Kyllä se toimi ok. Ja nykyään on selkeät numerot, kuten myös tuossa alla kommentissa todetaan!
PoistaHeh, tosiaan ollaan samoja esteettisiä teemoja pohdittu Nausikan kanssa, kun menneisyys on sukupolven tai kahden päässä niin se näyttää taas eksoottisen omalaatuiselta ja näin ollen radikaalien mahdollisesti hyödynnettävältä...en ole niin hyvin seurannut vaikkapa lavarunous-skeneä että tietäisin onko sinne tullut mukaan hip hopista tuttuja riimitysskeemoja, rytmin korostamista kyllä taitaa näkyä.
VastaaPoistasanatarkistuksissa näytään harrastettavan nykyään enemmän numeroita jotka ovat usein selkeämpiä kuin ne entiset kiekurat.
Kirjoitin ylläolevan tekstin eilen ennen kaapuntireissuani tarkoituksenani julkaista se tänään, minkä sitten teinkin. Kun palasin eilen kotiin ja näin kirjoituksesi Kailaan Uni ja kuolema -kokoelmasta hämmästyin siitä miten paljon samoja asioita tekstit sisälsivät.
PoistaHiphoppiräppi ei ole oikein minua sytyttänyt. Rytmi ilman melodiaa ei tunnu kivalta. Loppusoinnut ilman mitallisuutta kuulostaa keskeneräiseltä.
Sanatarkistuksen älysin testata kommentoimalla omaa tekstiäni anonyymisti. Näytti toimivan. Nähtäväksi jää miten hyvin sen avulla saa torjuttua roskapostittajia ja muita kalastelijoita.