Tshekkiläinen
kirjailija Václav Havel (1936 – 2011) kirjoitti näytelmiä ja
rohkeni arvostella Tshekkoslovakian sosialistisen järjestelmän
epäkohtia 1970-luvulla. Sosialistisen järjestelmän romahdettua
Havelista tuli maansa presidentti – aluksi Tshekkoslovakian ja
sittemmin Tshekin tasavallan.
Vaikka Havel oli erittäin tunnettu hahmo
eurooppalaisessa politiikassa sosialismin jälkeisenä aikana, ei
hänen näytelmiään meinaa löytää Suomen tasavallan
kirjastoista. Kajaanin pääkirjastosta löytyy kolme hänen suomennettua näytelmäänsä. Kun kävin Kajaanissa, sain kirjastokortin ja lainasin näytelmät lauantaina, hienoa palvelua. Lukaisin näytelmät
viikonloppuloman aikana majapaikassani kartanohotelli
Karolineburgissa.
Kartanohotelli Karolineburg, Kajaani. |
Vastaanotto.
(Audience,
1977) suom. Kai Savola ja Taisto Veikkola. 30
lehteä.
Todellista dialogia sisältävä näytelmä, jossa on vain
kaksi henkilöä: Panimomestari ja Vanek. Vaněk kuuluu olevan
diminutiivi nimestä Václav. Nimillä leikitellään näytelmässä
hieman muutoinkin, Panimomestari sekoittaa useampia kertoja Vanekin
kirjailijaystävän nimen, joka merkitsee kukkoa (Kohout, todellinen
henkilö Pavel Kohout) nimeen joka merkitsee kyyhkystä (Holub).
Panimomestari on kutsunut Vanekin käymään toimistossaan
juttelemassa, nyt kun Vanek on ollut jonkin aikaa työssä panimossa.
Wikipediasta luin, että Havel oli työssä panimossa, kun ei saanut
julkaista tekstejään toisinajattelijana. Vaikka keskustelu alkaa ja
monilta osin myös jatkuu panimomestarin humalahakuisen oluenjuonnin
merkeissä, kiertyy puhe juuri siihen, että valtion taholta Vanekia
tarkkaillaan ja panimomestarin odotetaan auttavan salaista poliisia
tässä tehtävässä. Panimomestari tekee Vanekille ehdotuksen,
josta voisi olla hyötyä heille molemmille. Taitavasti kirjoitettu
näytelmä, joka pelaa toistolla, se uppoaa hyvin yleisöön.
Panimomestarin hassun kuuloinen hupatus viihdyttää myös. Puheen
kääntyminen ilmiantoihin tietenkin vetää mattoa alta
komediallisuudelta, mutta hyvin Havel tästä selviytyy ja lopetus on
juuri sopivan absurdi.
Avajaiset.
(Vernisáz,
1977) suom. Kai Savola ja Taisto Veikkola. 28
sivua.
Vera ja Michal ovat kutsuneet Bedrichin luokseen kylään. He
nimittävät Bedrichiä parhaaksi ystäväkseen ja kertovat
tahtovansa auttaa häntä. Bedrich on näet alkanut tehdä työtä
olutpanimossa ja kerrassaan lakannut kirjoittamasta. Vera ja Michal
esittelevät ylenpalttisen tavaramäärän kuorruttamaa kotiaan,
kertovat miten hienosti heillä menee, kehuvat toinen toistaan ja
muistuttavat että Bedrich on heidän paras ystävänsä, jota he
haluavat auttaa selvittämään asiansa. He väistävät Bedrichin
kysyessä mitä hänen pitäisi selvittää. Vera ja Michal kertovat
myös intiimielämästään, Michal esittelee Veran rinnan ja Bedrich
kehuu tisukkaa ensiluokkaiseksi. Pariskunta tarjoutuu esittämään
Bedrichille live show'n ja he toivovat että Bedrich alkaisi tehdä
lapsia vaimonsa Evan kanssa ja että Eva oppisi pitämään huolta
itsestään ja heidän yhteisestä kodistaan ja oppisi laittamaan
ruokaa kuten Vera ja että Bedrichillä ja Evalla menisi kaiken
kaikkiaan yhtä hyvästi kuin heillä itsellään. Bedrich yrittää
lähteä tuttaviensa luota, mutta nämä kauhistuvat silmittömästi,
joten Bedrich palaa nojatuoliinsa ja Michal laittaa levysoittimesta
soimaan kovaäänistä musiikkia tyyliin Sugar Baby Love.
Näytelmässä
viitattaneen niihin pehmeisiin keinoihin, joilla järjestelmää
kritisoineet toisinajattelijat koetettiin saattaa mukaan yhteiskunnan
oikeampaan meininkiin. Vera ja Michal kuuluvat sosialistisen
järjestelmän etuoikeutettuihin, heille on annettu mahdollisuus
käydä ulkomailla ja hankkia sieltä länsimaisia hyödykkeitä ym.
Tämä näytelmä on samalla tavalla pienimuotoinen kuin Vastaanotto
ja sen vuoksi varsin helposti luettavissa, mikä ei tarkoita etteikö
näytelmän sanoma silti olisi vahva, kiinnostava ja selkeästi
esitetty.
Vuoristohotelli:
viisinäytöksinen näytelmä. (Hoský
hotel) Gabriel Laubin saksannoksesta Das Berghotel suomensi Matti
Miikkulainen. Suomennosvuosi 1982. 60
lehteä.
Näytelmä sijoittuu vuoristohotelliin, jossa on
hotellivieraita. Hotellia ei siis ole suljettu talveksi vaan
vuodenaika on syyskuu, aurinko paistaa, mutta maasta nousee kylmää.
Näytelmä tapahtuu hotellin puutarhassa, jossa hotellivieraat käyvät
hitaasti tai ei lainkaan eteneviä keskusteluja viiden näytöksen
ajan. Keskustelut muuttuvat kierros kierrokselta oudommiksi, puhujat
kertovat itsestään ristiriitaisia asioja, he alkavat puhua
toistensa lauseilla, muuttuvat toistensa kaltaisiksi, unohtavat ja
muistavat eri tavoin kuin ennen. Hotellinjohtaja ja apulaisjohtaja
saavat vieraitten kunnioituksen, olkoonkin että kun he pitävät
puheita, joissa lupaavat uudistuksia, jotka tarkoittavat ei juuri
mitään, heidän saamansa suosionosoitukset eivät ole täysin
vilpittömät. Johtajat vaihtavat vakansseja keskenään, lopulta he
sulautuvat osaksi hupattavaa hotellivieraitten joukkoa ja koko
näytelmä päättyy kovalla soivaan valssiin elokuvasta Tohtori
Zhivago. Aika absurdia menoa, toisto auttaa seuraamaan tapahtumia,
mutta niitten ymmärtäminen käy lähes mahdottomaksi meitsille.
Lukaisin Vastaanoton sunnuntaiaamuna, Vuoristohotellin sunnuntai-iltana ja Avajaiset maanantaiaamuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti