Minna
Canth (1844 – 1897) kirjoitti näytelmän Kovan onnen lapsia,
jonka ensiesitys järjestyi vuonna 1888, seuraava esitys vasta vuonna
1904. Luin näytelmän kirjasta, josta löytyy myös Työmiehen
vaimo. Sen luin muistaakseni viime vuonna, niin että jätin nyt
väliin. Kirjan esipuheen kirjoitti Laura Ruohonen vuonna
2002.
”Kovan
onnen lapsista” tuli ensimmäiseksi mieleeni Tšehovin
näytelmän Kirsikkapuiston ”kovan onnen kuski”. Minna
Canthin tyyli ei tuo mieleen mitään komediallista. Kyse on jyrkästä
tragediasta. Köyhä työväki sinnittelee rankasti
toimeentulominimin alapuolella ja kun loputkin tulot viedään, ovat
huimapäisimmät jo valmiita kapinoimaan parempiosaisia vastaan.
Laura Ruohonen kirjoittaa esipuheessaan erinomaisen selkeästi ja
uskottavasti niistä tunnoista, joita näytelmä sai osakseen.
Ensiesityksen jälkeen yhteiskuntarauhaa vaarantavana pidettyä
näytelmää esittäneeltä teatterilta uhattiin kieltää
valtionapu. Kyllähän näytelmässä Topra-Heikki ”julistaa”
sodan alkaneen, kun köyhä väki lopultakin rohkenee pistää
hanttiin rikkaammille, mutta hänen sotansa on kovin yksityistä
rosvoilua hetken mielijohteesta.
Canthin
usko Jumalaan tulee näytelmässä esiin. Se on paikoitellen
liikuttavaa, mutta toisinaan myös kuin peilin edessä lausuttu
kysymys. Canth on julman rehellinen ja vaikuttaa kysyvän onko asia
näin: pitääkö Jumalaan luottaa viimeiseen asti vai auttaako
Jumala tosiaankin sitä, joka auttaa itse itseään? Mielestäni
Canth ei vastaa, hän jättää asian katsojan/lukijan pohdittavaksi.
Ehkä vastaus olisi pelastanut näytelmän voimakkaimmalta
vastustelulta, mutta se olisi tietysti syönyt tehoja ja mielestäni
myös uskottavuutta.
Kun
joitakin vuosia sitten luin sosialismin ajan kirjallisuutta, kyselin
silloin, onko olemassa suomalaista sosialistista realismia. Minulle
vastattiin, ettei ole, koska Suomi ei ollut sosialistinen valtio. Jos
Suomesta olisi tullut sosialistileirin maa, uskon, että tämä
näytelmä olisi esitelty vähintäänkin sosialistisen realismin
edeltäjänä. Näin siitäkin huolimatta, että Canth ei itse ollut
sosialisti. Hän piti kyllä yhteyttä työväenliikkeen ihmisiin,
mutta ei tainnut osata asettua heidän kanssaan yksille raiteille.
Kirjan
takakansitekstissä puhutaan Canthin ohjelmallisesta realismista.
Sosialistimaitten parhaita saavutuksia oli naisten aseman
parantaminen. Tosin sotien jälkeen naiset siirtyivät työelämään
myös länsimaissa, ja silti edelleen voidaan kysyä, mikä vaikutus
tämän kehityksen toteutumiselle oli sosialistimaitten antamalla
myönteisellä esimerkillä?
Tämän
kirjan kahdessa näytelmässä nousevat hienosti esiin Minna
Canthille tärkeät yhteiskunnallista kohennusta kaipaavat kohteet:
naisten aseman parantaminen, köyhien talouden kohentaminen, kaikkien
mahdollisuus koulutukseen, alkoholin ongelmakäytön vähentäminen
ja suomen kielen kohottaminen tasa-arvoiseksi maan muitten kielien
kanssa. Näitten rinnalla Canth selkeästi muistuttaa siitä, että
ihmisen tulisi säilyttää omatuntonsa puhtaana Jumalan ja muitten
ihmisten edessä.
Silja
(puoliääneen Antille): Eiväthän kaikki voi olla rikkaita. Toisten
täytyy olla köyhiä, sen on Jumala viisaudessaan niin määrännyt...
Ja itsekunkin tulee kantaa ristinsä kärsivällisyydellä, eikä
soimata Herran töitä, jos kohta niitä ei ymmärräkään... Ollaan
uskolliset kuolemaan saakka, kyllä ne sitten aikanaan kaikki
selviävät.
Antti
(samoin puoliääneen): Ei köyhyys taivaaseen auta. Sen ainakin
kokemus näyttää.
Hmm, tämä pitäisi ehkä lukea jossain vaiheessa.
VastaaPoistaNoin muuten, muistelen kyllä nähneeni jonkun esimerkin suomalaisesta kirjasta joka takakantensa perusteella vaikutti kyllä edustavan tyylipuhdasta sosialistista realismia...nimen olen unohtanut, ja taitavat olla aika tehokkaasti haudattuja ja unohdettuja teoksia jonnekin 50-60-luvuille...
Jos satut löytämään saman teoksen, jota luin, siis sellaisen, jossa on sekä Työmiehen vaimo että Kovan onnen lapsia, niin luulenpa että saat aikamoisen rautaisannoksen "ohjelmallista" Minna Canthia. Itse ajattelen, että haluaisin seuraavaksi lukea häneltä näytelmän Roinilan talossa. Anna-Liisa on tullut katseltua elokuvana sen verran tiiviisti, että en tiedä kehtaanko enää liikuttua sen parissa. Pienoisromaani "Köyhää kansaa" kiinnostaa ja ehkä voisin katsella teatterissa joskus Sylvin.
PoistaSuomalaisia kirjoja tai novelleja tai näytelmiä ei ole kai haluttu kutsua sosialistisen realismin edustajiksi, juuri tuon hautaustoimeliaisuuden pelossa. Edes "poliittiseksi" ei sosialismin ajan suomalaista taidetta (sellaista selkeästi sosialismiin kallellaan olevaa) ole haluttu kutsua vaan on mieluummin puhuttu "yhteiskunnallisesta". Ongelma vain on, että jos sulkee silmänsä, ei lakkaa näkemästä.