Koska
kohdalleni on osunut muutama Belgiaan liittyvä taideteos, kirjoitan
tässä niistä muutaman sanasen. Ensimmäisenä osansa saa
ranskalainen runoilija ja esteetikko Charles Baudelaire (1821 –
1867), joka muutti asumaan Brysseliin ja viipyi sillä tiellään
vuodet 1864 – 1866. Baudelaire kirjoitti vaikutelmistaan ja
tuntemuksistaan muistiinpanoja, joitten kokoaminen julkaisuvalmiiksi
jäi häneltä keskeneräiseksi. Hän sai kuitenkin valmiiksi
tiivistelmän, jonka Antti Nylén suomensi ja toimitti
muistiinpanojen ja selitysten sekä Baudelairen kirjoittamien
kirjeitten täydentämänä. Suomennos ilmestyi ensi kertaa vuonna
2003. Minä luin toisen painoksen vuodelta 2013. Nylén on valinnut
otsikoksi Kurja Belgia! Kirja sisältää
kuvailevan alaotsikon mukaisesti Muistiinpanoja ja kirjeitä 1864
– 1866.
Alkusanoissa
Baudelairen erityisyydestä Nylén kertoo Baudelairen saaneen
maaliskuussa 1866 halvauskohtauksen vieraillessaan Belgiassa Namurin
kaupungissa Saint Loup'n kirkossa. Runoilija vietiin asumaan
Pariisiin, jossa hän seuraavana vuonna kuoli.
Baudelaire
vaikuttaisi olleen pettynyt Belgiaan. Hänen Belgiaa kuvaileva
tekstinsä on mielestäni räksyttävää pilkkaa melkeinpä kaikkea
ja kaikkia kohtaan. Siksi onkin erikoista, että muistiinpanoissaan
hän kirjoittaa niin myönteisesti vierailustaan Namurissa vuonna
1864. Hän tapasi siellä belgialaisen taidemaalarin Félicien
Ropsin ja hänen isäpuolensa, joka taisi siteerata Baudelairen
runoa Pahan kukista.
En voi
välttää sitä vaikutelmaa, että Baudelaire ei niinkään pettynyt
Belgiaan vaan siihen, ettei hän kohdannut siellä sitä arvostusta,
jonka olisi mielestään ansainnut. Ilmeisesti Belgia näyttäytyi
Baudelairelle peilinä, josta häntä katselivat ajastaan jälkeen
jääneitten syrjäseutujen ivanauruun purskahtaneet moukankasvot.
Namurin
kirkko on kaunis, katselin sitä wikipedian kuvista. Se ei kuitenkaan
ole mikään lyömätön luomus Belgian arkkitehtuurissa. Uskoakseni
Baudelairen myönteinen vaikutelma Namurin kirkosta syntyi siitä
miellyttävästä, häntä arvostavasta seurasta, jonka
ranskalaisrunoilija Namurin kaupungissa kohtasi. (Tosin Baudelaire
viehättyi myös Antwerpenin ja Bruggen rakennuksista!) Näin
Baudelaire kuvailee Saint Loup'n kirkkoa:
Saint
Loup. Synkkä ja galantti mestariteos. Saint Loup eroaa
kaikista näkemistäni jesuiittatyyliä edustavista rakennuksista.
Katafalkin sisäpuoli on kirjailtu mustalla, roosalla ja
hopealla. Rippituolit ovat kaikki erityylisiä, siroja,
taidokkaita, barokkityylisiä, uutta antiikkia.
- - -
Saint
Loup on kauhistuttava ja loistelias katafalkki.
Nylén
on tekstin selityksissä kertonut tietoja monista henkilöistä,
joita Baudelaire mainitsee. Sen sijaan sanaa katafalkki (koroke,
jolle ruumisarkku kirkossa asetetaan) hän ei ole vaivautunut
selittämään, eikä myöskään siellä täällä toistuvaa sanaa
begiini (begiinit ovat
netistä löytämäni tiedon perusteella naimattomia naisia tai
leskiä, jotka viettävät hiljaista elämää luostarintapaisessa
yhteisössä olematta lupauksen antaneita nunnia).
Kirjeillään
Baudelaire lähestyy äitiään ja muita tuttaviaan ja kaataa heidän
luettavakseen rahahuolensa. Hän vähättelee Belgiaa ja
belgialaisia, vaikka toteaa etteivät ranskalaiset ole sen kummempia.
Holhoojalleen hän kertoo vihaavansa ihmiskuntaa, äidilleen hän
valittaa ettei häntä ole Pariisissa kohdeltu oikeudenmukaisesti
eikä hän ole koskaan saanut sitä mikä hänelle olisi kuulunut.
Tästä
huolimatta tai kaikesta tästä johtuen voin tuntea kohtalonyhteyttä
Baudelaireen, joka kertoo kaatuneensa huoneessaan. Minäkin kaaduin
viime yönä kaksi kertaa selälleni, kun olin menossa pissille.
Onnekseni kaaduin omaan sänkyyni, Baudelaire lattialle, kovan onnen
runoilija. Toisen kerran kaaduin kun yritin nousta kaaduttuani ylös
eikä tasapainoni ollut ihan parhaimmillaan tukevan humalatilan
johdosta.
Kirjassa
on 173 sivua. Sain sen luettua muutamassa päivässä. Minulla on
kymmenkunta kirjaa lainassa kirjastosta, mutta niinpä vain piti
lukea tämä ostokirja ennemmin.
Huh, vietät vaarallista elämää. Noin tukeva humalatila ei kuulosta hauskalta. Baudelairen kanssa olen Belgiasta samaa mieltä, olen henkisesti kyräillyt tuota maata siitä saakka kun ei sieltä meinannut saada kunnollista liftiä vuonna -68, epämääräisiä äijiä seteleineen. Sitten lasten hyväksikäyttöä uutisista. Viimeisenä vaikutteena elokuva Jeanne Dielman pari iltaa sitten. Huh sitäkin.
VastaaPoistaEilisen illan tv-ohjelmat olivat ehkä osasyynä nautintoihini. Minulla ei ole henk.koht. kokemusta Belgiasta. Olen tosin mieluillut käväistä siellä, mutta rahalle on muutakin käyttöä. Jeanne Dielmanista kirjoitankin sitten huomenna.
PoistaOi joi, olipas Baudelaire melkoinen marisija. Yksityinen kirjeenvaihto paljastaa usein ihmisen laadun. Ei kyllä itselläni. Olen osunut hämmästyttävän reippaisiin ja optimistisiin (= valheellisiin) kirjeisiin, joita olen lähettänyt, kun olin tosi ahdistunut.
VastaaPoistaOlipas hyvä, että sänky oli lähellä kaatuessasi ja kopsahdit sinne. Ajattele, jos olisit kaatunut pääsi lipaston kulmaan.
Kyllä meidän lipastot olisi kestäneet. Ajattelen, että ehkä Baudelairen henki tyrkkäsi minut kumoon, halusi varmaan varoittaa mihin tuollaiset illanvietot johtavat.
PoistaTämä Baudelaire on vissiin edelleenkin kovin arvostettu. Pitäisi varmaan lukea niitä hänen taide-estetiikkaa käsitteleviä tekstejään, jospa niissä olisi jotain. Tosin jos ovat yhtä enigmaattista tekstiä kuin Baudelairen runot, voi olla että jäävät kesken lukemisen?